Ergotherapeut geĆÆnspireerd door personen met een beperking, onderzoekend werk maken van een inclusieve samenleving.
Jo Daems heeft een Bachelor in Ergotherapie en een Master in Education (Educational Needs). Haar passie ligt in het domein van kinderen en volwassenen met een beperking.
Als ergotherapeute werkte ze afwisselend met kinderen, jongeren en volwassenen met autisme en/of een verstandelijke beperking. In 1997 startte ze als lesgever aan de opleiding ergotherapie. Intussen heeft ze al meer dan tien jaar ervaring in onderzoek voor en met personen met een verstandelijke beperking. Haar expertise ligt in het kwalitatieve onderzoeksdomein, zoals het voeren van focusgesprekken met personen met een beperking en het cocreƫren met eindgebruikers.
Jo was projectleider van meerdere onderzoeksprojecten waarbij de focus steeds lag op inclusie van personen met een beperking. Recent werden de ESF-project āCVO Inclusiefā en "CVO Inclusief 2" afgerond, waarin in co-creatie met personen met een verstandelijke beperking een draaiboek voor inclusief volwassenonderwijs werd ontwikkeld.
Momenteel werkt ze aan meerdere projecten: SKATE, a-STEP, Beroepskwaliferende trajecten en Zorg voor werk.