Ga naar de hoofdinhoud

Assessment & interventie

Project

Meer Taal

Hoe ondersteun je meertalige kinderen?

Steeds meer kinderen in Vlaanderen groeien op met een andere thuistaal dan het Nederlands. In 2018-2019 sprak 24% van de kleuters en 21% van de lagereschoolkinderen thuis een andere taal, een sterke stijging ten opzichte van tien jaar eerder.

Dit vraagt om een aanpak in het onderwijs en de logopedie die rekening houdt met de meertalige achtergrond van deze kinderen.

Datum

Van tot

Waarom Meer Taal?

Leerkrachten en logopedisten worstelen vaak met vragen over de juiste ondersteuning. Veel meertalige kinderen komen op school voor het eerst in aanraking met het Nederlands, wat kan leiden tot een achterstand. Helaas wordt hun potentieel als meertalige vaak over het hoofd gezien. Ook in de logopedie is er weinig aandacht voor de moedertaal: 84% van de Vlaamse logopedisten behandelt kinderen met taalproblemen enkel in het Nederlands, ondanks de wetenschappelijke voordelen van een tweetalige therapieaanpak (zie Mostaert et al., 2021). 
Het is cruciaal dat onderwijs en logopedie beter inspelen op deze meertalige realiteit. Door leerkrachten en logopedisten te voorzien van heldere, op wetenschap gebaseerde adviezen, kunnen we de taalontwikkeling van meertalige kinderen versterken en hen ‘meer taal’ geven.

Hoe ging Meer Taal te werk?

Met het project Meer Taal willen we leerkrachten uit het basisonderwijs en logopedisten informeren en adviseren over hoe ze meertalige kinderen het beste begeleiden in de klas of in de praktijk. We zoeken in literatuur naar effectieve principes en bevragen de doelgroepen om hun noden in kaart te brengen. 

Wat ontdekte Meer Taal?

Via interviews gingen we de huidige aanpak en noden van leerkrachten om meertalige kinderen in de klas te ondersteunen na (Leysen et al., 2021). De meeste leerkrachten zien het belang van aandacht voor de thuistaal van meertalige kinderen om hun welzijn en leeromgeving te versterken, hoewel niet iedereen dit toepast.
We ontwikkelden een stappenplan voor leerkrachten om meertalige kinderen met taalproblemen goed te begeleiden en op het gepaste moment door te verwijzen naar een logopedist (Vandenbempt et al., 2022).
 

Onderzoekers

Onderzoeker

Heleen Leysen

Heleen Leysen (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen.

Onderzoeker

Charlotte Mostaert

Charlotte Mostaert (MSc) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen en meertaligheid.

Onderzoeker

Joke Simons

Joke Simons (PhD) is sinds 2005 docent-onderzoeker de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij werkte mee aan diverse projecten rond interculturaliteit en diversiteit, meertaligheid, Fit-voor-Lezen, Fit-voor-Rekenen, LABO-werking.

Onderzoeker

Kirsten Schraeyen

Kirsten Schraeyen (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context.

Onderzoeker

Astrid Geudens

Astrid Geudens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert in taal- en leesdidactiek en probeert actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.

Gerelateerde onderzoekslijnen