Ga naar de hoofdinhoud
Graduaat

Marketing- en Communicatiesupport

Mechelen

Nederlands

Ook beschikbaar in:

Overtuig je doelgroep met heldere communicatie en slimme marketing

  • Je hebt een passie voor digital marketing, communicatie en events.
  • Je wil je creativiteit combineren met praktische vaardigheden om impact te maken
  • Tijdens deze opleiding duik je in de wereld van marketing en communicatie.
  • Je ontwikkelt een brede praktische skillset zodat je een veelzijdige professional wordt.
  • Je ontdekt hoe consumenten denken en hoe je daarop kan inspelen.
  • Je maakt kennis met nieuwe werkvormen en trends, zoals contentmarketing en ChatGPT.
  • Je verbetert je Engels en Frans in een beroepscontext.
  • In je tweede jaar kies je een specialisatie: marketing of communicatie.
  • Je leert vooral door te doen, via projectwerk en tijdens werkplekleren.
  • Afgestudeerd? Dan verdien je een diploma hoger onderwijs én een beroepskwalificatie. Zo kan je zonder problemen aan de slag als communicatiedeskundige.
studente Marie aan het presenteren voor haar medestudenten
checkered

De job van je leven

Bekijk onze verschillende trajecten

Marketing- en Communicatiesupport

  • Volg je deze opleiding in een voltijds traject in dagonderwijs? Dan kan je in twee jaar je studie afronden. 
  • Je neemt 120 studiepunten op, verdeeld over twee fases. 
  • Je volgt tijdens de week les in dagonderwijs (Campus De Vest, Mechelen)
  • Een derde van je opleiding breng je door op de werkplek, en dat start al in het eerste jaar! 
  • In je tweede jaar kies je een specialisatie: marketing of communicatie. 
  • Tijdens het laatste semester van je opleiding doe je aan werkplekleren startende professional. 
  • Verder studeren? Je kan altijd nog een bachelordiploma behalen in een verkort traject.

Praktische informatie

  • Tijdsduur

    2 jaar (voltijds)

  • Studiepunten

    120

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • Fase 1 | Je duikt vanaf dag één in de boeiende wereld van marketing en communicatie. Daarin staat vooral de klant centraal: wat is zijn behoefte? Je leert hoe consumenten denken en welke communicatie belangrijk is. Je ontwikkelt commerciële vaardigheden en we verkopen je onze kennis van marketingcommunicatie. Je eigen talenten en sterktes worden geprikkeld zodat je weet welke richting je wil opgaan binnen marketing en communicatie. Praktische cases en opdrachten helpen je om de theorie te leren. Via de talent labs ga je op de campus ook écht aan de slag. Die kennis kan je daarna tijdens het werkplekleren meteen gebruiken on the job! 
  • Fase 2 | Kies je in fase 2 voor marketingsupport, dan leer je marketinginzichten vertalen naar concrete commerciële marketingacties. Ligt jouw voorkeur bij communicatiesupport, dan focus je meer op verschillende kanalen en media die je op een creatieve manier kan inzetten om je
    doelgroep te bereiken.

Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

  • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
  • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Semester 1 2 3 4
GEMEENSCHAPPELIJK
Professionele contexten
Skills & Talents 3
Beroepsexploratie 1,5 1,5
Professional skills 3
Data
Digital Skills 3
ICT 3
AI Tools 3
Marketing
Marketing Fundamentals 3
Marketingmix 3
Communicatie
Graphic Design 3
Marketing Communication Fundamentals 3
Talen
Professionele communicatie 3
Language Skills in sales 3
Language Skills in Communication 3
Integrale praktijkleerlijn
Talent lab: Commercial Skills 6
Semester 1 2 3 4
Werkplekleren: Commercial Skills 6
Talent lab: Marketing Communication 6
Werkplekleren: Marketing Communication 6
KEUZETRAJECT MARKETINGSUPPORT
Digital Marcom Tools 3
Professional Skills Advanced 3
CRM 3
Marktonderzoek 3
BI Fundamentals 3
Talent lab: Omnichannel Marketing 6
Talent lab: Sales & Marketingsupport 6
Werkplekleren: Startende Professional Marketingsupport i 30
KEUZETRAJECT COMMUNICATIESUPPORT
Digital Marcom Tools 3
Professional Skills Advanced 3
Digital Marketing & Web Design 3
Graphic Design Advanced 3
Content Creation 3
Talent lab: Event 6
Talent lab: Campagneplan 6
Werkplekleren: Startende Professional Communicatiesupport i 30

Download

voorbeeldrooster/studiemateriaal

Marketing en communicatie vb rooster.pdf
.pdf
Downloaden
Deze opleiding start niet in februari.

Onze troeven

Massa's praktijkervaring!

Vanaf je eerste jaar leer je al doende: je docenten en coaches integreren het werkveld aan de hand van cases in de lessen. Daarnaast doe je ook al werkervaring op in een commerciële afdeling én in een communicatie afdeling van een bedrijf. Na je studies heb je niet alleen een diploma maar ook massa's werkervaring!

Twee keuzetrajecten

De basis van marketing en communicatie leer je in het eerste jaar. Zo kan je de juiste beslissing maken voor je specialisatie in je tweede jaar: Marketingsupport of Communicatiesupport. Ook je werkplek stemmen we af op jouw interesses.

Internationale werkplekken

De opleiding geeft studenten kansen om zich professioneel te vormen en persoonlijk te groeien in een multinationale omgeving.

In de praktijk

Een mooie balans tussen theorie en praktijk! Dat mag je bij ons verwachten. Een derde van je opleiding zal je leren op de werkplek. Je draait mee in een marketing- of communicatiebedrijf waar je coaching krijgt van professionals. De theorie die je op de campus leert, kan je zo meteen toepassen in echte werksituaties. Dat helpt je om kennis te vergaren én om je eerst connecties op de arbeidsmarkt te leggen.

studente Marie aan het presenteren voor haar medestudenten

Go international

Voel je het kriebelen om je werkplekleren in de 2e fase in het buitenland te doen? Dan staan wij en ons international office klaar om je te ondersteunen in die zoektocht!  

Studenten klaar voor vertrek in Centraal Station

Persoonlijke begeleiding

Je volgt les in kleine groepen. Zo leer je snel al je docenten persoonlijk kennen. En zij jou!  Samen met een coach ga je op zoek naar je sterktes (en je werkpunten), leer je jezelf op een professionele manier voorstellen en ga je op zoek naar een geschikt bedrijf voor het werkplekleren.  

Heb je nood aan een herhaling van een moeilijke les? Dan staat je coach klaar om je, alleen of in groep, extra uitleg te geven.   Heb je moeite met de Nederlandse taal? Of druk je je moeilijk uit in het Engels? Dan staan ook onze taalcoaches voor je klaar. Je staat er nooit alleen voor!

Zit je nog met vragen?

Opleidingscoördinator

Leen Van Reeth

Voor al je algemene vragen over de opleiding

leen.vanreeth@thomasmore.be +32 15 68 74 11
Inclusiecoördinator

Kristel Van Leuven

Voor al je vragen over ondersteunende studie- en examenfaciliteiten.

kristel.vanleuven@thomasmore.be +32 15 36 91 86
Trajectcoördinator

Kristel van Leuven

Voor al je vragen over individueel studieprogramma, vrijstellingen, studietrajecten

kristel.vanleuven@thomasmore.be +32 15 36 91 86

Aan het woord: onze studenten vertellen

Studeren in Mechelen

Mechelen is hip en happening. Een stad op studentenmaat. Met een cappuccino on the go van het station naar de campus. Na je examen lunchen in de zon en nog eventjes langs de winkel. Terug het leercentrum in om te studeren, boeken snel afzetten op kot en je kunt vertrekken om te gaan feesten! In Mechelen is alles dichtbij. #2800love, inderdaad!

Ontdek alles over onze campussen in Mechelen.
Campus De Vest aan de Dijle
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Ook interessant

Afstudeerrichting van de Professionele bachelor Bedrijfsmanagement

Marketing

Vlot, creatief en ondernemend? Help merken en producten de markt veroveren.

Keuzetraject van de Professionele bachelor Organisatie en Management

Communicatie en Creatie

Gefascineerd door digitale en creatieve media?
Keuzetraject van de Professionele bachelor Organisatie en Management

Events en Creatie

Organisatietalent? Dat rijmt met 'event'.
Keuzetraject van de Professionele bachelor Communicatie

Creative Brand Communication

Een sterk merk, daaraan werken, dat motiveert je.

Keuzetraject van de Professionele bachelor Communicatie

Digital Communication & AI

Ga je online even hard als offline?

Keuzetraject van de Professionele bachelor Communicatie

Event & Experience

Word jij gelukkig van organiseren en plannen?

Keuzetraject van de Professionele bachelor Communicatie

PR & Media Influencer

Ben jij het strategisch denkende PR-talent voor event-, marketing- en communicatiebureaus, mediabedrijven, pr-agentschappen, …?

#wearebusiness