Dit postgraduaat omvat 20 studiepunten met 84 contacturen. Het curriculum bestaat uit vier modules die als totaalpakket worden aangeboden.
Wil je meer weten over de opleiding, kijk dan zeker naar de programmagids.
Inhoud
Het postgraduaat bestaat uit interactieve lezingen en workshops gegeven door eigen en gastdocenten, deskundig in hun vakgebied. Dit combineren we met een intervisietraject. Aan de hand van portfolio-opdrachten verwerk je de aangeboden inhoud op een eigen en creatieve manier.
De thema’s die we behandelen zijn:
- Ik en de ander: over identiteit en interculturaliteit in de hulpverleningsrelatie.
- Eerste kennismaking met andere mens- & wereldbeelden en introductie tot dekolonisatie en impact van wit zijn.
- Interculturele vaardigheden (PEACE-model, TOPOI).
- Best practices – concrete tools om samen te werken in de superdiverse samenleving (o.a. beschermjassen, playback theater, hoe reageren op discriminatie, transculturele psychiatrie, opvoeden in 2 werelden et cetera).
We baseren ons in onze opleiding o.a. op de volgende interessante vakliteratuur
- Hoffman, E. (2009). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOImodel. Meppel: Bohn Stafleu van Loghum.
- Jessurun N. & Warring, R. (2018). Verschillen omarmen, transcultureel systemisch werken. Bussum: Coutinho.
- Matheusen, F. (2023). Professioneel handelen in een meerstemmige samenleving. Leuven: Lannoo Campus.
- Métraux, J-C. (2018). Migratie als metafoor. Brussel: Politeia
- Meurs P. & Gailly A.(eds.) (1998). Wortelen in andere aarde: migrantengezinnen en hulpverleners ontmoeten cultuurverschil. Leuven: Acco.
Bovenstaande boeken zijn uitleenbaar in het leercentrum @ Campus Sanderus.