Academiejaar 2024-2025
Eerste opleidingsjaar (nieuwe groep / instapjaar)
- Semester 1 | module 1 | Fundamenten en basis van de positieve psychologie en de positief-psychologische interventies | 6 lesdagen waarbij we in de voormiddag focussen op de kennis en in de namiddag aan de slag gaan met positief psychologische interventies
Data: 19.09 - 03.10 - 17.10 - 14.11 - 28.11 - 12.12 - Semester 2 | module 2 | Ik en de ander | 8 lesdagen
Data: 09.01 - 23.01 - 06.02 - 27.02 - 27.03 - 03.04 - 24.04 - 15.05
Tweede opleidingsjaar (verdieping na jaar 1)
- Semester 1 | module 3 | Positieve psychologie op maat | 7 lesdagen
Data: 26.09 - 10.10 – 24.10 - 07.11 - 21.11 - 5.12 - 19.12 - Semester 2 | module 4 | Positieve groepen | 6 lesdagen
Data: 16.01- 30.01 – 13.02 – 20.02 – 20.03 – 8.05
Wil je meer weten over de opleiding, kijk dan zeker naar de programmagids.
In dit postgraduaat willen wij je de inzichten van de positieve psychologie laten ervaren en leren toepassen. We stellen ons tot doel om hoofd, hart en handen te betrekken: de combinatie van zowel de wetenschappelijke kennis, als de eigen groei als practitioner en de concrete toepassing van interventies zijn essentieel. Dat betekent dat we via een inspirerend en ondersteunend leerklimaat inzetten op het eigen leerproces en de persoonlijke groei van de deelnemers.
In tegenstelling tot wat haar naam misschien doet vermoeden, is het doel van de positieve psychologie als wetenschappelijke discipline niet mensen aanleren hoe ze constant positieve emoties kunnen ervaren en geen ruimte laten voor onplezierige emoties. Het gaat niet om het ene of het andere, het gaat om het ene én het andere. Positieve psychologie heeft immers drie vaste ingrediënten: erkennen wat er niet goed gaat, bekrachtigen wat goed gaat én onderzoeken waar je naartoe wil (Seligman, 2002a en b).
Een doelstelling die hieraan bijdraagt, is inzetten op manieren om het psychologisch kapitaal van mensen te versterken. Psychologisch kapitaal bestaat uit vier elementen (hoop, optimisme, veerkracht, zelfvertrouwen) die mensen preventief kunnen versterken om beter bestand te zijn tegen moeilijke situaties, lastige ervaringen of negatieve emoties in de toekomst (Seligman, Rashid,& Parks, 2006).
Concreet zal je na dit postgraduaat:
- inzicht hebben in de theorie van de positieve psychologie en haar eigen bijdrage aan de gedragswetenschappen;
- competent zijn in het versterken van veerkracht en van psychologisch kapitaal bij mensen en het benoemen van sterktes/talenten bij zichzelf en bij anderen en/of gebruik maken van de sterkekantenbenadering.
- vaardig zijn in het toepassen van kennis en interventies uit de positieve psychologie in diverse settings waar geestelijke gezondheid of (mentaal) welbevinden aan bod komt (thuis, op school, klinische praktijk, organisaties, …).
- een groeimindset kunnen creëren die inherent is aan de manier van kijken van de positieve psychologie: moeilijkheden zien als uitdagingen, fouten zien als deel van een leerproces.