‘Ik zag mijn leeftijd als een obstakel maar die is alleen maar een voordeel geweest’
Daniëlle, 35 en terug naar school. Levenslang leren. Hier is het te doen.
In onze opleiding word je gevormd tot ergotherapeut. Maar wat houdt dat nu exact in? Een ergotherapeut werkt met mensen die problemen ondervinden bij het uitvoeren van dagdagelijkse handelingen in leer-, woon-, werk- en ontspanningssituaties en in alle levensfases. De oorzaken? Die kunnen heel divers zijn, zowel aangeboren als ten gevolge van een ongeval of ziekte.
Het kerndoel van de ergotherapie: via het oefenen van handelingen de cliënt terug in staat stellen om zo zelfstandig mogelijk door het leven te gaan en deel te nemen aan het dagelijkse leven met behoud van diens welbevinden. De therapie kan gericht zijn op het trainen van vaardigheden, het werken met de persoon zelf, met de omgeving en sociale relaties van de cliënt of op het aanpassen van zijn of haar omgeving. Een ergotherapeut werkt steeds op maat van de persoon en dat zorgt voor een creatieve aanpak.
Kortom, ergotherapie is een veelzijdig beroep waarbij je breed inzetbaar bent en bijzonder veel kansen krijgt om jezelf te ontplooien in een ruim werkveld met diverse doelgroepen!
Duur
3 jaar (voltijds)
Studiepunten
180
Waar
Op de campus
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
Fase | 1 | 2 | 3 |
LEERLIJN COMMUNICATIE | |||
Communiceren met clienten: basis i | 3 | ||
Communiceren met groepen | 3 | ||
Communiceren met clienten: verdieping | 3 | ||
LEERLIJN PROFESSIONEEL HANDELEN | |||
Kerndomein van de ergotherapie i | 5 | ||
Professionele kaders i | 3 | ||
Handelingsvaardigheden: basis | 3 | ||
Ergotherapie in de dienstverlenende context i | 3 | ||
Dienstverlenende handelingsvaardigheden | 3 | ||
Ergotherapie in de revaliderende context i | 5 | ||
Revaliderende handelingsvaardigheden | 3 | ||
Dienstverlenende module dementie i | 3 | ||
Dienstverlenende module langdurige ondersteuning i | 3 | ||
Revaliderende module neuromotorische reva i | 3 | ||
Revaliderende module schoolcontext i | 3 | ||
Revaliderende module acute GGZ i | 3 | ||
Hulpmiddelen i | 5 | ||
Cognitieve revalidatie | 3 | ||
Specialisatie keuze revaliderende context i | 5 | ||
Specialisatie keuze dienstverlenende context | 5 | ||
Specialisatie keuze innoverende context i | 5 |
Fase | 1 | 2 | 3 |
LEERLIJN MENSWETENSCHAPPEN | |||
De mens in ontwikkeling | 3 | ||
De mens in beweging i | 5 | ||
Neurowetenschappen | 3 | ||
Handelingsproblemen | 3 | 3 | |
Algemene en revalidatiepsychologie i | 3 | ||
Zorgethisch redeneren | 3 | ||
LEERLIJN ONDERNEMERSCHAP | |||
De nieuwsgierige ergotherapeut i | 3 | ||
Ergotherapie als evidence | 3 | ||
De leergierige ergotherapeut | 3 | ||
De dynamische ergotherapeut i | 3 | ||
Global Citizen i | 7 | ||
Professionele identiteit i | 3 | ||
LEERLIJN INTEGRATIE EN WERKPLEKLEREN | |||
Ergotherapeutische vraagstukken: basis (incl. stage) | 3 | ||
Ergotherapeutische vraagstukken: casus (incl. stage) | 3 | ||
Werkplekleren: basis (incl. 8 weken stage) i | 15 | ||
Werkplekleren: specialisatie (incl. 8 weken stage) | 15 | ||
Werkplekleren: vervolmaking (incl. 9 weken stage) | 15 | ||
Bachelorproject i | 12 |
Ons onderwijsconcept
We gaan voor leren in en door de praktijk. Al onze lessen zijn gericht op het toepassen van je kennis en niet op het reproduceren van je kennis. Vanaf dag één kom je in contact met cliënten of sturen we je voor opdrachten het werkveld in. Uniek is dat we vijf ervaringsdeskundigen in dienst hebben die de geleerde vaardigheden direct opzetten in de praktijk tijdens de lessen.
Je lessen kunnen hoorcolleges zijn waar de docent de theorie kadert aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden en samen met de studenten kritisch zoekt naar goeie strategieën. De werkcolleges zijn oefensessies waar we je voorbereiden op de examens. We behandelen samen bestaande examenvragen zodat je direct leert de theorie op een correcte wijze te verwerken en je optimaal voor te bereiden op het echte examen. Het examen mag bij ons geen verrassing zijn. De praktijklessen dienen om echte vaardigheden te trainen. In een lesweek heb je ongeveer: 6 hoorcolleges, 2 werkcolleges en 8 praktijklessen. In totaal een 16-tal lesblokken van 1.5 uur.
Examens
Natuurlijk heb je ook examens. We vinden het belangrijk dat toetsing geen verrassing is, en dat je hier als student goed op voorbereid wordt tijdens de opleiding. We hanteren een grote variatie aan examenvormen die met jou meegroeien doorheen je traject: schriftelijke theorie-examens, praktijkopdrachten, simulantengesprekken, etc.
Onze (samen)werking
Onze visie is dat we samen met onze studenten de opleiding maken. We dagen je uit om de lat hoog te leggen en het maximale uit de opleiding te halen. We leggen voor onszelf de lat ook hoog en streven naar een goede doorstroom, goede leerkansen en ondersteuning om je leertraject succesvol in handen te nemen. Studenten krijgen veel inspraak en zijn partner in het realiseren van uitdagingen die de opleiding nog sterker kunnen maken. We zijn al jaren de koploper in studententevredenheid van alle bacheloropleidingen van Thomas More. Wat we later in het werkveld bij onze cliënten hopen te zien, willen we ook in de opleiding tonen.
Voor wie?
De kerngedachte van het instappen in het tweede semester is dat je na een tegenvallende keuze kan heroriënteren en zo binnen één academiejaar opnieuw kan kiezen voor een andere opleiding.
Hoe kan dit?
Omdat we met een semestersysteem werken, kan je bij ons starten in februari. Je kan 15 tot 18 van de 30 studiepunten opnemen van het tweede semester, of een beperkter programma indien je dat verkiest. Dit is zeker een voordeel omdat je weinig extra tijd verliest in je studietraject. Nadeel is wel dat je middenin een logisch opgebouwd leertraject stapt. We bouwen voor een deel verder op inhouden van het eerste semester. Het kan extra gewicht kan geven aan je studiebelasting om deze inhouden mee te verwerken. De keuze van de 15 tot 18 studiepunten is hierop gebaseerd zodat je daar weinig nadeel van ondervindt.
Wanneer je in februari instapt, duurt je traject 3,5 jaar waarbij je voornamelijk fase 1 en 2 spreidt over 2,5 jaar. In je derde semester heb je een rustige ruimte van 8 weken in de jaarplanning omdat je op dat moment nog geen stages kan opnemen. Voor de overige semesters kom je tot een gespreid verhaal aan opleidingsonderdelen.
Meer info?
Indien je wenst in te schrijven of bijkomende detailinformatie wenst, kan je contact opnemen of een afspraak maken met Nele Debats. We bezorgen je graag een gedetailleerd verloop van je traject met een overzicht van je vakken per semester voor je 3,5 jarig traject. Ook alle praktische informatie voor je onthaal in februari ontvang je van Nele (via e-mail).
We bieden je méér dan 1000 uren stage, gelijk aan maar liefst 27 weken van je ganse opleidingstraject. Je diploma omvat dus veel meer dan punten. Het bewijst dat je in de praktijk, in de realiteit bent opgeleid en daardoor onmiddellijk inzetbaar bent op de werkvloer.
Thomas More bevraagt jaarlijks alle studenten naar hun tevredenheid over de opleiding. Al enkele jaren op rij behalen we de hoogste score en daar zijn we erg trots op. We gaan niet voor minder en willen samen met jullie onze visie elke dag opnieuw waarmaken.
Binnen de opleiding zetten we ervaringsdeskundigen in als gastdocent om je leerproces te versterken. Zij oefenen je communicatievaardigheden, dagen je uit om rekening te houden met hun talenten en beperkingen en vertellen in de lessen over hun expertise.
Je loopt stage doorheen de volledige opleiding: maar liefst 1064 uur - goed voor 27 weken - gaat naar praktijkervaring. Waar je in fase 1 twee keer een week stage loopt om je te kunnen oriënteren in het werkveld, werk je in fase 2 effectief met cliënten tijdens een 8 weken durende stage. In fase 3 doe je een verdiepende stage van 8 weken en rond je je opleiding af met een vervolmakingsstage van 9 weken, waarbij je volwaardig meedraait als ergotherapeut.
Stageplaatsen worden voor jou geregeld. Wel mag je 10 voorkeuren opgeven waarmee we rekening houden bij de verdeling. Docenten komen op bezoek tijdens je stages, volgen je wekelijks online op en houden intervisies om je sterker te maken als stagestudent. Zo dagen we je uit om de lat hoog te leggen en het maximale uit je stages te halen.
De laatste stage van je opleiding kan je, wanneer je dat wenst, ook in het buitenland doen.
We streven ernaar om elk jaar minstens 25% van onze studenten naar het buitenland te laten gaan. Een internationale ervaring is een grote troef voor je persoonlijke ontwikkeling, je verdere loopbaan en een verrijkende en onvergetelijke ervaring.
In fase twee kan je een korte aanvullende stage in Duitsland doen, deelnemen aan een online internationaal project of op verplaatsing een project uitwerken met studenten van diverse opleidingen over de grenzen heen. Tijdens fase drie krijg je de kans om één van je stageperiodes om te zetten in een buitenlandse stage van drie maanden.
Voor ons internationale aanbod werken we samen met een netwerk van vaste partners in onder meer Portugal, Spanje (Gran Canaria), Oostenrijk, Nederland, Finland, Zweden, Peru, Rwanda, Oeganda en Suriname.
Je staat er niet alleen voor tijdens je opleiding. We zetten in op een persoonsgerichte begeleiding en bieden waar nodig bijkomende ondersteuning zoals trajectbegeleiding voor de organisatie van je studietraject en individuele studiebegeleiding. Zo willen we verzekeren dat elke student de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen en in te zetten.
Daarnaast hechten we veel waarde aan het opbouwen van een sterke community. We geloven er immers in dat deze bijdraagt aan het succes in het slagen van de opleiding. Het persoonlijke contact met ervaren docenten en je medestudenten is hierbij cruciaal. We zetten in op persoonlijke interactie tijdens de lessen, groepswerking en een nauwe band tussen studenten en docenten. Geen mevrouw of meneer dus, zeg maar gewoon Koen, Nele of Ann.
Omdat feedback een belangrijk onderdeel is van het leerproces communiceren we met jullie via e-mail, hebben we een discussieforum waarop docenten vragen beantwoorden of kan je ons persoonlijk aanspreken.
Eerste aanspreekpunt voor startende studenten en vrijstellingsaanvragen.
Voor al je vragen over de opleiding en externe samenwerkingen.
Voor al je vragen over studeren met een functiebeperking en mogelijke faciliteiten.
Een brede keuze opleidingen, gezelligheid troef en een straffe kotcommunity, dat is Campus Geel. De campus ligt midden in het groen en toch niet ver van het centrum. Tussen het station en de campus rijdt een pendelbus met een dienstregeling die is afgestemd op het lesrooster. Makkelijker kan niet! 'En hoe zit het met het studentenleven in Geel?' horen we je vragen. Aan animo en activiteiten geen gebrek. Met 700 kotstudenten en heel wat hyperactieve studentenverenigingen is Geel dé perfecte locatie voor een onvergetelijke studententijd!
Een job met het hart op de juiste plaats.
Mensen ondersteunen om de kwaliteit van hun leven te verbeteren.