Ga naar de hoofdinhoud

Beste mentor

Je krijgt de volgende weken een afstudeerder onder je hoede. Voor deze studenten stellen we volgende speerpunten voorop:

  • creëren van krachtige en gedifferentieerde leeromgevingen met structurele integratie van evaluatie
  • geïntegreerd werken met aandacht voor verbreding en verdieping van domeinspecifieke en vakinhoudelijke expertise
  • realiseren van een leer- en leefklimaat in functie van de individuele noden van leerlingen
  • begeleiden van persoonsvorming vanuit een kritische en open blik op (actuele) maatschappelijke thema's
  • eigen functioneren doelgericht optimaliseren aan de hand van concrete acties die getuigen van onderzoeks- en reflectievaardigheden
  • verbindend communiceren en constructief samenwerken met actoren binnen en buiten de school

De student functioneert mee als lid van het schoolteam en voert elke stageperiode clusteractiviteiten uit (toezicht, overleg en teamondersteuning). Vanuit de opleiding wordt de student begeleid door beide vakdocenten en door een stagebegeleider. De stagebegeleider volgt de student ook op wat betreft lesoverschrijdende competenties en voert een driehoeksgesprek hierover tijdens de lange stage (student – stagebegeleider – (hoofd)mentor).

De concrete verwachtingen en organisatie van de stages in fase 3 vindt u terug in deze documenten. De studenten die al over een diploma hoger onderwijs beschikken (maar zonder onderwijsbevoegdheid), volgen het traject 'praktijk verkort traject deel 2':

Na elke les of lessenreeks wordt een lesfeedbackformulier ingevuld door de mentor, waarbij de blauwe tussentitels verwijzen naar de kernelementen van het leraarschap zoals afgeleid uit het beroepsprofiel van de leraar. Per kernelement sommen we de speerpunten op die de doelstellingen vormen bij de evaluatie van dit praktijkdeel. De speerpunten en bijbehorende criteria vormen dus een kijkwijzer om de les te observeren en dienen als toetssteen bij de evaluatie. Ze geven aan welke doelstellingen de student in welke opleidingsfase moet bereiken. Bij 'kwaliteiten/groeikansen' is er per speerpunt plaats voor toelichting en tips i.f.v. de begeleiding van de student en ter info aan de vakdocent uit de opleiding. Op sommige speerpunten kan pas feedback gegeven worden na een lessenreeks. 

Feedbackformulier praktijk deel 3/praktijk verkort traject deel 2

Na elke stageperiode wordt er per vak een synthese 'functioneren op klasniveau' gemaakt door de vakmentor(en) en een synthese 'functioneren op schoolniveau' door de hoofdmentor/mentor-coach of vakmentor(en). In de speerpunten staat precies geformuleerd wat we verwachten van de student binnen de rollen uit het beroepsprofiel van de leraar. Deze kunnen worden beschouwd als doelstellingen voor het betreffende praktijkdeel. Bij de evaluatie dienen deze als richtinggevende toetssteen. Graag een waardeschaal aanduiden per speerpunt met toelichting/motivering. Mogen we er u ook aan herinneren deze documenten onderaan te handtekenen?