Rendement van elektrische voertuigen
Elektrische wagen worden in sneltempo gemeendgoed op de Belgische wegen. Zo is momenteel al 23 procent van de nieuwe ...
Vanuit maatschappelijk oogpunt als vanuit wetgevend kader wordt elektrificatie van ons wagenpark gestimuleerd. In afzienbare tijd zal ook de 2de handsmarkt van elektrische voertuigen groeien. Mede door leasing contracten die aflopen bij fleets, waardoor komende jaren steeds meer gebruikte elektrische voertuigen worden doorgeschoven naar de particulieren markt.
Doel van dit onderzoek is om een onderbouwde vergelijkende studie (benchmark met verschillende voertuigen) uit te voeren tussen de verschillende beschikbare testen. Alsook te onderbouwen welke methodiek de meest betrouwbare is en welke het meest zal zeggen over de gezondheidstoestand van een batterij.
In de eerste plaats zijn organisaties welke attesten afleveren (Car-Pass, homologatie instellingen, keuringscentra, etc. ) zoekende naar een gestandaardiseerde test, waarop ze certificaten kunnen afleveren (nieuwe afzetmarkt). In de 2de plaats zijn Leasing-, verkoop en verhuurbedrijven van elektrische voertuigen vragende partij. Ofwel voor het monitoren van hun eigen fleet, bv. om deze tijdig te vervangen (anticiperen). Of naar externe partijen, bv. naar aansprakelijkheid van fabrikanten of om de waarde te bepalen bij doorverkoop.
De meest courante methodieken worden gebenchmarkt t.o.v. elkaar. Op verschillende voertuigen (minimaal 4) worden dezelfde testen uitgevoerd. De voertuigen zullen verschillen in merk, type, leeftijd en kilometer stand. Onder het voorbehoud zal op vier manieren de SOH worden bepaald.
Op basis van de testresultaten van de benchmark wordt een analyse gedaan waarom ze verschillen en welke de meest betrouwbare techniek kan zijn. Tenslotte disseminatie van de resultaten, o.a. verspreiding van een technisch rapport en een workshop/presentatie op een event van Car-Pass