'Ik kan het traject op één jaar afleggen, dat gaf voor mij de doorslag'
Hanne Van Looveren wordt leraar secundair onderwijs via LIO
Werk je al als leraar lager onderwijs, dan kies je voor de optie leraar-in-opleiding (LIO) en benutten we jouw werkervaring maximaal.
Werk je nog niet als leraar lager onderawijs, dan zoeken wij voor jou een lagere school waar je via werkplekleren aan de slag gaat. Krijg je tijdens jouw opleiding een interessante werkaanbieding in een lagere school, dan kan je naadloos de overstap maken naar de optie LIO.
Het traject is een combo van contactmomenten en zelfstudie.
Duur
1.5 jaar (werkplekleren) of 2 jaar (LIO)
Toelatingsvoorwaarden
Bekijk de diplomavoorwaarden voor bachelors en graduaten.
Waar
Op de campus
Inschrijvingsgeld
De opleiding duurt minimum anderhalf jaar (WPL) of minimum twee jaar (LIO). In het programma wordt een onderscheid gemaakt tussen studenten die een diploma hebben zonder (ZO) of met onderwijsbevoegdheid (MO).
Elk academiejaar wordt opgesplitst in 5 periodes van telkens 7 weken. De laatste week van een periode zijn er examens en evaluaties.
Volg je het modeltraject, dan neem je elke periode 1 of 2 onderdelen Praktijk op, 1 of 2 onderdelen (Vak)didactische expertise en 1 of 2 onderdelen Kennisbasis.
Het modeltraject is een voorstel om de verschillende opleidingsonderdelen op een logische en haalbare manier te spreiden. Wens je het traject aan te passen aan jouw persoonlijke situatie (bv. combinatie met deeltijds werk), dan spreid je de opleiding over meerdere periodes. Dit traject op maat krijgt vorm tijdens een persoonlijk gesprek met de trajectcoördinator.
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
Jaar | 1 |
Pedagogisch-didactische expertise | |
Onderwijsmodule 1 | 3 |
Onderwijsmodule 2 | 3 |
Pedagogisch-didactische thema's 1 | 3 |
Pedagogisch-didactische thema's 2 | 3 |
Pedagogisch-didactische thema's 3 | 3 |
Pedagogisch-didactische thema's 4 | 3 |
Expertise leerdomeinen lagere school | |
Kennisbasis wiskunde | 3 |
Kennisbasis Nederlands | 3 |
Kennisbasis wereldoriëntatie | 3 |
Kennisbasis muzische vorming | 3 |
Kennisbasis Frans | 3 |
Vakdidactiek wiskunde | 3 |
Vakdidactiek Nederlands | 3 |
Vakdidactiek wereldoriëntatie | 3 |
Vakdidactiek muzische vorming | 3 |
Jaar | 1 |
Vakdidactiek Frans | 3 |
Kennisbasis RK-Godsdienst | 3 |
Vakdidactiek RK-Godsdienst | 3 |
Bewegingsopvoeding | 3 |
RZL | |
RZL | 3 |
Praktijk | |
Aanvangspraktijk | 9 |
Praktijk I | 3 |
Praktijk II | 3 |
Praktijk III | 3 |
Praktijk IV | 3 |
Praktijk V | 3 |
Praktijk VI | 3 |
Praktijk VII | 3 |
Praktijk VIII | 3 |
Bij het begin van de opleiding kies je voor één van onderstaande opties. Een academiejaar is opgebouwd uit 5 periodes van 7 weken. Na elke periode kan je vlot schakelen van de ene naar de andere optie.
Optie Werkplekleren (WPL)
Optie Leraar in opleiding (LIO)
Wil je deze opleiding starten in februari? Neem contact op met de opleidingsmanager of de studietrajectbegeleider.
Een lesdag start om 09.15 en eindigt om 16.30 uur. Je gaat elke maandag observeren en participeren in een school in jouw buurt. We bieden je de nodige ondersteuning en inspiratie aan. Tijdens de intensievere weekstages ontwerp je zelf de leeractiviteiten.
De verplichte starttoets is het vertrekpunt om samen met jou een traject op maat uit te stippelen. Een ankerdocent volgt je ontwikkelingen op de voet en begeleidt je leerproces. Het docententeam biedt je ondersteuning, maar daagt je ook uit om te groeien. We hechten veel belang aan een persoonlijk en laagdrempelig contact.
Een open en kritische blik is dé basishouding van elke leraar. Op een ervaringsgerichte en interactieve manier dagen we jou uit om te kijken naar en na te denken over jezelf en de wereld. Hoe kan jij als leraar het verschil maken? Wat wil jij met jouw leerlingen bereiken? We vormen leraren met meesterschap, passie en burgerzin.
Vanuit verschillende invalshoeken gaan we praktijkgericht aan de slag.
Volg je de optie LIO, dan ben je van bij het begin van de opleiding minimum halftijds aan de slag als leraar lager onderwijs. Je kan je werkervaring maximaal benutten tijdens de opleiding. Waar mogelijk kan je tijdens de werkuren aantonen dat je aan de evaluatiecriteria van de onderdelen praktijk voldoet. Je werkervaring wordt ingezet om pedagogisch-didactische en vakdidactische expertise op te bouwen.
Volg je de optie WPL, dan ben je ongeveer twee dagen per week in de lagere school. Tijdens deze stagedagen zal je aantonen dat je aan de evaluatiecriteria van de onderdelen praktijk voldoet. Daarnaast worden de ervaringen van het werkplekleren ingezet om pedagogisch-didactische en vakdidactische expertise op te bouwen en aan te tonen.
Voor al je vragen over trajecten, studieloopbaan en vrijstellingen.
Kies je voor Vorselaar? Dan kom je terecht op een prachtige campus in het groen, met een indrukwekkend leercentrum en state-of-the-art ICT-infrastructuur! Wat we je kunnen garanderen? Een gezellige sfeer, warme contacten én een close studenten- en kotleven. Samengevat: Vorselaar is niet alleen het grootste onderwijsdorp, maar ook het plezantste studentendorp van Vlaanderen!
Hou je van spelen, fantaseren, creëren en leren met jonge kinderen?
Je wil leraar worden in het secundair onderwijs en 2 vakken kiezen die je kan geven.