'Het is waanzin, maar het voelt tegelijk zo fantastisch goed aan.'
1 september voor Philippe. Levenslang leren. Hier is het te doen.
Duur
1 jaar (voltijds)
Studiepunten
60
Waar
Op de campus
De opleiding bestaat uit 60 studiepunten. Je leert alles over het leraarschap en koppelt dit onmiddellijk.
De opleiding heeft 3 leerlijnen:
Wil je inzetten op zorg en remediëring, bij een educatieve dienst werken, je specialiseren in methodeonderwijs, PAV, CLIL, STEM,…? Misschien wil je een internationale onderwijservaring? Je kiest zelf je specialisatie en de daaraan gekoppelde profileringsstage.
-> Schematische voorstelling van de opbouw van het programma.
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
Fase | 1 |
Praktijk: leraar zijn | |
Oriëntatiestage i | 3 |
Microteaching 1 - 2 i | 3+3 |
Groeistage 1 - 2 i | 9+9 |
Profileringsstage i | 3 |
Theorie: je leerlingen begeleidingen in hun ontwikkeling | |
Didactiek 1-2-3 i | 3+3+3 |
Fase | 1 |
Pedagogie 1-2-3 i | 3+3+3 |
Loopbaan: jezelf ontwikkelen als leraar | |
Leraar i | 3 |
Vakleraar i | 3 |
Innovator i | 3 |
Specialist i | 3 |
Ben je recent gestart als zij-instromer in het secundair onderwijs zonder lerarendiploma? Of kriebelt het al jaren om deze stap te zetten, twijfel je telkens weer? Dan is ons februaritraject iets voor jou!
Schrijf je binnenkort in voor één van onze online infomomenten:
Je kan contact opnemen via edugra.veduba@thomasmore.be of telefonisch op het nummer +32 490 58 08 32. We bekijken graag met jou wat mogelijk is.
De praktijkleerlijn met stages staat centraal in de opleiding. In de theorievakken leer je telkens wat je op dat moment nodig hebt voor de stage die er op volgt. Bondig en to the point. Eerst focus je op doelgericht en gestructureerd werken, vervolgens op het activeren van leerlingen om tot slot gericht in te leren spelen op specifieke noden van leerlingen en klassen.
De helft van de studiepunten staat op stageactiviteiten: je zal al vaak lesgeven, onder begeleiding van een docent of een mentor in een stageschool. Stageperiodes zijn lesvrij en ruim geroosterd. Zo kan je ze flexibel met je stageschool inplannen. Voor je actieve stages kan je zelf een stageschool kiezen, we helpen je daarbij. Je kan je stages ook binnen je job als leraar of in een vervangingsopdracht uitvoeren.
Je zal je opgedane ervaring (op de werkvloer én daarbuiten) goed kunnen inzetten als leraar. Van bij de start begeleiden we je om je competenties te betrekken en gericht te gebruiken. Want leraar zijn is meer dan een vak geven voor de klas. Je eindigtmet een open stage in een bredere context naar keuze: volwassenonderwijs, leerlingenbegeleiding, als ICT-coördinator ...
In je tweede jaar heb je de mogelijkheid omeen stage in het buitenland te realiseren als “profileringsstage”.
We volgens je leerproces samen op en bieden begeleiding, feedback en coaching.
Trajectbegeleiders stippelen je persoonlijke traject uit. Stagebegeleiders volgen nauwgezet je groeiproces als toekomstig leerkracht. De zorgcoördinator zoekt samen met jou naar oplossingen voor specifieke vragen en faciliteiten.
Voor al je vragen over de opleiding en de mogelijke trajecten.
Voor al je vragen over zorgfaciliteiten, topsportstatuut, ...
Mechelen is hip en happening. Een stad op studentenmaat. Met een cappuccino on the go van het station naar de campus. Na je examen lunchen in de zon en nog eventjes langs de winkel. Terug het leercentrum in om te studeren, boeken snel afzetten op kot en je kunt vertrekken om te gaan feesten! In Mechelen is alles dichtbij. #2800love, inderdaad!
De vakken die je mag geven, kan je nagaan via de website van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.
In de verkorte educatieve bachelor word je voorbereid op leraarschap in vakken die op de website gekoppeld staan onder “vereiste bekwaamheid”.
Voor meer informatie hierover kan je contact opnemen met de trajectbegeleider of de opleidingscoördinator.
Je hebt relevante werkervaring opgedaan en wil praktijkleraar worden in jouw vakgebied. Vaak kan je al starten in het onderwijs terwijl je deze opleiding afwerkt (LIO – leraar in opleiding).