Chiele bouwt een houten kasteel tijdens zijn werkplekleren
Chiele, vanaf dag één in beweging. Hier begint het.
Duur
2 jaar (deeltijds)
Studiepunten
90
Waar
Op de campus
Tijdens jouw traject neem je de andere vakken op op een moment dat het best past voor jou.
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
Semester | 1 | 2 | 3 | 4 |
Elementaire competenties | ||||
Taal 1 i | 3 | |||
ICT 1 | 3 | |||
Taal 2 | 3 | |||
ICT 2 | 3 | |||
Leraar van lerenden | ||||
OV: Algemene didactiek 1 i | 3 | |||
OV: Algemene didactiek 2 | 3 | |||
OV: Onderwijs op maat i | 3 | |||
OV: Leerling centraal | 3 | |||
Onderwijslabo: Ik als lerende | 6 | |||
leraar in de school | ||||
OV: Verbindende communicator i | 3 | |||
OV: Klasmanagement i | 3 | |||
OV: Diversiteit i | 3 |
Semester | 1 | 2 | 3 | 4 |
Onderwijslabo: Ik in de school | 6 | |||
leraar in de samenleving | ||||
OV: Onderwijsbeleid | 3 | |||
Onderwijslabo: Ik in de samenleving i | 6 | |||
keuze | ||||
Keuzevak i | 3 | |||
Keuzevak | 3 | |||
Integratie | ||||
Praktijkatelier i | 3 | 3 | ||
Vakdidactisch atelier i | 3 | 3 | ||
Stage A | 3 | 3 | ||
Stage B | 3 | 3 | ||
Innovatie in onderwijs A i | 3 | |||
Innovatie in onderwijs B | 3 |
Beschik je reeds over een diploma uit de sociale sector (vb. graduaat sociaal werk, graduaat orthopedagogie, enz)? Dan kan je een vrijstelling aanvragen voor enkele vakken (overzicht).
Heb je in je job héél wat competenties verworven in ‘verbindend en coachend communiceren’? door het volgen van opleidingen en trainingssessies? Werk je reeds als leerlingbegeleider binnen een school? Dan is er een mogelijkheid om vervroegd een examenkans af te leggen voor het vak ‘Verbindende Communicator’ of ‘Onderwijs op maat’. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je dit vooraf aan te vragen via een motivatiedossier.
Wil je leraar worden in een technisch- of praktijkvak? Op basis van je nuttige werkervaring en/of basisdiploma word je leraar in één van volgende vakken uit het secundair onderwijs:
agrarische technieken | grafische technieken | sanitair |
autorijtechnieken | haartooi | Rijn- en binnenvaart |
autotechniek | hedendaagse dans | scheepswerktuigkunde |
bakkerij | hotel | scheepvaart |
bio-esthetiek | hout | schilderen en decoratie |
bloemschikken | instrumentenbouw | schrijnwerkerij |
bouw | klassieke dans | slagerij |
carrosserie | koeltechniek | steen- en marmerbewerking |
centrale verwarming | kunststoffen | tandtechniek |
diamant | lassen – constructie | uurwerk maken |
elektriciteit | leder | veiligheidstechniek |
elektromechanica | mechanica | verkoop |
elektronica | metaal | verzorging |
glastechnieken | meubelmakerij | voeding |
goud | nautische technieken | zeemanschap |
Tijdens jouw traject neem je de andere vakken op op een moment dat het best past voor jou.
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
Semester | 1 | 2 | 3 |
Elementaire competenties | |||
Geletterdheid en gecijferdheid 1 i | 3 | ||
Geletterdheid en gecijferdheid 2 | 3 | ||
Pedagogisch-didactische vorming | |||
OV: Algemene didactiek 1 i | 3 | ||
OV: Algemene didactiek 2 | 3 | ||
OV: Onderwijs op maat i | 3 | ||
OV: Verbindende communicator i | 3 | ||
Keuzevak i | 6 | ||
OV: Leerling centraal | 3 | ||
OV: Klasmanagement i | 3 | ||
OV: Onderwijsbeleid | 3 |
Semester | 1 | 2 | 3 |
OV: Diversiteit i | 3 | ||
Integratie - praktijk | |||
Onderwijslabo: Ik als lerende | 6 | ||
Onderwijslabo: Ik in de school | 6 | ||
Onderwijslabo: Ik in de samenleving i | 12 | ||
Praktijkatelier i | 3 | 3 | |
Vakdidactisch atelier i | 3 | 3 | |
Stage A | 3 | 3 | |
Stage B | 3 | 3 | |
Onderzoekslab A i | 3 | ||
Onderzoekslab B | 3 |
Beschik je reeds over een diploma uit de sociale sector (vb. graduaat sociaal werk, graduaat orthopedagogie, enz)? Dan kan je een vrijstelling aanvragen voor enkele vakken (overzicht).
Heb je in je job héél wat competenties verworven in ‘verbindend en coachend communiceren’? door het volgen van opleidingen en trainingssessies? Werk je reeds als leerlingbegeleider binnen een school? Dan is er een mogelijkheid om vervroegd een examenkans af te leggen voor het vak ‘Verbindende Communicator’ of ‘Onderwijs op maat’. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je dit vooraf aan te vragen via een motivatiedossier.
Wil je leraar worden in een technisch- of praktijkvak? Op basis van je nuttige werkervaring en/of basisdiploma word je leraar in één van volgende vakken uit het secundair onderwijs:
agrarische technieken | grafische technieken | sanitair |
autorijtechnieken | haartooi | Rijn- en binnenvaart |
autotechniek | hedendaagse dans | scheepswerktuigkunde |
bakkerij | hotel | scheepvaart |
bio-esthetiek | hout | schilderen en decoratie |
bloemschikken | instrumentenbouw | schrijnwerkerij |
bouw | klassieke dans | slagerij |
carrosserie | koeltechniek | steen- en marmerbewerking |
centrale verwarming | kunststoffen | tandtechniek |
diamant | lassen– constructie | uurwerk maken |
elektriciteit | leder | veiligheidstechniek |
elektromechanica | mechanica | verkoop |
elektronica | metaal | verzorging |
glastechnieken | meubelmakerij | voeding |
goud | nautische technieken | zeemanschap |
Passie voor je vak(ken), aandacht voor de leerlingen, inspirerend lesgeven, gemoderniseerde secundair onderwijs, … je leert het allemaal in praktijk brengen tijdens het werkplekleren of je stages! Je leert de schoolcultuur kennen en je bouwt een band op met de leerlingen en collega-leraren. De sterke band met het werkveld zorgt voor een driehoeksbegeleiding om u tegen te zeggen!
Er is de mogelijkheid om je traject te vertragen of te switchen naar een ander gepast traject. Onze trajectcoaches ondersteunen je bij het keuzeproces.
Voel je je als startende leraar nog onzeker over je ICT-vaardigheden of heb je nood aan tips en tricks voor je schrijfvaardigheden? We bieden ondersteuning op ieders tempo. Indien je reeds beschikt over de nodige ICT- en taalvaardigheden kijken we naar een eventuele versnelling. Zo zetten we in op jouw persoonlijke ontwikkeling als leraar!
Ben je aan de slag als leraar, maar heb je nog geen bewijs van pedagogische bekwaamheid? Dan ben je bij onze lerarenopleiding aan het juiste adres. Thomas More lerarenopleiding Geel richt namelijk het LIO-traject in, waarbij studenten werken in het onderwijs en studeren combineren.
Van start af aan bleek deze opleiding een schot in de roos te zijn. Waarom? Simpel, omdat dit traject zowel voor de secundaire scholen als voor jou een win-winsituatie oplevert. Scholen krijgen een oplossing aangeboden om de enorme tekorten op te vullen met bekwame leraren die optimaal begeleid worden in de eerste (of nieuwe) fase van hun professionele loopbaan. Als student krijg je niet enkel de mogelijkheid om de theoretische kaders meteen uit te proberen in de onderwijspraktijk en op die manier vaardigheden op te bouwen, je wordt bovendien ook intensief begeleid door een LIO-begeleider vanuit de lerarenopleiding.
Voor al je algemene vragen over de opleiding en je traject.
Een brede keuze opleidingen, gezelligheid troef en een straffe kotcommunity, dat is Campus Geel. De campus ligt midden in het groen en toch niet ver van het centrum. Tussen het station en de campus rijdt een pendelbus met een dienstregeling die is afgestemd op het lesrooster. Makkelijker kan niet! 'En hoe zit het met het studentenleven in Geel?' horen we je vragen. Aan animo en activiteiten geen gebrek. Met 700 kotstudenten en heel wat hyperactieve studentenverenigingen is Geel dé perfecte locatie voor een onvergetelijke studententijd!
Je hebt een bachelor- of masterdiploma en wil lesgeven in jouw vakgebied. Vaak kan je al starten als leraar terwijl je deze opleiding afwerkt (LIO – leraar in opleiding). Wie wil kan dit combineren met een extra vakoptie.