Ga naar de hoofdinhoud
Educatief Graduaat

Praktijkleraar Secundair Onderwijs

Geel

Nederlands

Ook beschikbaar in:

Knap staaltje vakwerk

  • Heb je minstens drie jaar werkervaring in een technisch of praktijkvak?
  • Wil je jouw kennis en competenties doorgeven aan een nieuwe generatie vakmensen?
  • Volg dan het Educatief Graduaat en word praktijkleerkracht in het secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs of in het volwassenenonderwijs.
  • De opleiding is een mix van afstandsonderwijs en les op de campus. We vinden live contact belangrijk zodat we je goed kunnen begeleiden en snel inspelen op jouw vragen en noden.
  • We maken je klaar voor de klas. Je ontwikkelt sterke vaardigheden in pedagogie, (vak)didactiek en klasmanagement, gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Zo leer je zelfverzekerd lesgeven en je vak boeiend overbrengen.
leerlingen secundair onderwijs in een praktijklokaal
checkered

De job van je leven

Enkele veelgestelde vragen over deze opleiding

Bekijk onze verschillende trajecten

Educatief Graduaat Secundair Onderwijs in deeltijds traject

  • Wil je de lerarenopleiding combineren met je huidige job?
  • Je volgt les op maandag van 8.30 tot 12.45 uur en woensdagavond van 18.30 tot 21.45 uur of op zaterdag van 8.30 tot 12.45 uur en woensdagavond van 18.30 tot 21.45 uur.
  • De theorie is altijd gelinkt aan de praktijk: bondig maar to the point.
  • Je leert het lesgeven van echte praktijkleerkrachten.
  • Je kiest zelf of je in september of februari start.
  • Geef je reeds les? Dan bekijken we samen hoe je stage kan indalen in je lesopdracht. 

Praktische informatie

  • Duur

    3 jaar (deeltijds)

  • Studiepunten

    90

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • Fase 1 | Tijdens fase 1 krijgt je naast een brede pedagogisch-didactische vorming een opfrissing van belangrijke maar vooral praktische aspecten van onze taal- en ICT-vaardigheden die je nodig hebt als leraar. Er wordt ‘hands- on’ gewerkt zodat je de vaardigheden dadelijk kan toepassen in praktijksituaties.
  • Fase 2 + Fase 3 | Tijdens fase 2 verschuiven we de focus naar jouw pedagogische skills als leraar binnen de klas. Ook hier ga je theoretische kaders toepassen tijdens stage A (fase 2) en stage B (fase 3), zodat je leert ‘on the job’. Op het einde van je opleiding beschik je over alle competenties van een leraar.

Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

  • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
  • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Semester 1* 2 3 4 5 6
Elementaire competenties
Taal 1 3
ICT 1 3
Taal 2 3
ICT 2 3
Leraar van lerenden
OV: Algemene didactiek 1 i 3
OV: Algemene didactiek 2 3
OV: Onderwijs op maat i 3
OV: Leerling centraal 3
Onderwijslabo: Ik als lerende 6
Leraar in de school
OV: Verbindende communicator i 3
OV: Klasmanagement i 3
Semester 1* 2 3 4 5 6
OV: Diversiteit i 3
Onderwijslabo: Ik in de school 6
Leraar in de samenleving
OV: Onderwijsbeleid 3
Onderwijslabo: Ik in de samenleving i 6
Keuze
Keuzevak 3
Integratie
Praktijkatelier i 6
Vakdidactisch atelier i 6
Stage A 6
Stage B 9
Innovatie in onderwijs A i 3
Innovatie in onderwijs B 3

Beschik je reeds over een diploma uit de sociale sector (vb. graduaat sociaal werk, graduaat orthopedagogie, enz)? Dan kan je een vrijstelling aanvragen voor enkele vakken. 

Heb je in je job héél wat competenties verworven in ‘verbindend en coachend communiceren’ door het volgen van opleidingen en trainingssessies? Werk je reeds als leerlingbegeleider binnen een school? Dan is er een mogelijkheid om vervroegd een examenkans af te leggen voor het vak ‘Verbindende Communicator’, 'Leerling Centraal' of ‘Onderwijs op maat’. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je dit vooraf aan te vragen via een motivatiedossier. 

Download

voorbeeldrooster/planning

EGO deeltijds
.pdf
Downloaden
  • Fase 1 | Tijdens fase 1 krijgt je naast een brede pedagogisch-didactische vorming een opfrissing van belangrijke maar vooral praktische aspecten van onze taal- en ICT-vaardigheden die je nodig hebt als leraar. Er wordt ‘hands- on’ gewerkt zodat je de vaardigheden dadelijk kan toepassen in praktijksituaties.
  • Fase 2 + Fase 3 | Tijdens fase 2 verschuiven we de focus naar jouw pedagogische skills als leraar binnen de klas. Ook hier ga je theoretische kaders toepassen tijdens stage A (fase 2) en stage B (fase 3), zodat je leert ‘on the job’. Op het einde van je opleiding beschik je over alle competenties van een leraar.

Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

  • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
  • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Semester 1* 2 3 4 5 6
Elementaire competenties
Taal 1 3
ICT 1 3
Taal 2 3
ICT 2 3
Leraar van lerenden
OV: Algemene didactiek 1 i 3
OV: Algemene didactiek 2 3
OV: Onderwijs op maat i 3
OV: Leerling centraal 3
Onderwijslabo: Ik als lerende 6
Leraar in de school
OV: Verbindende communicator i 3
OV: Klasmanagement i 3
Semester 1* 2 3 4 5 6
OV: Diversiteit i 3
Onderwijslabo: Ik in de school 6
Leraar in de samenleving
OV: Onderwijsbeleid 3
Onderwijslabo: Ik in de samenleving i 6
Keuze
Keuzevak 3
Integratie
Praktijkatelier i 6
Vakdidactisch atelier i 6
Stage A 6
Stage B 9
Innovatie in onderwijs A i 3
Innovatie in onderwijs B 3

Beschik je reeds over een diploma uit de sociale sector (vb. graduaat sociaal werk, graduaat orthopedagogie, enz)? Dan kan je een vrijstelling aanvragen voor enkele vakken. 

Heb je in je job héél wat competenties verworven in ‘verbindend en coachend communiceren’ door het volgen van opleidingen en trainingssessies? Werk je reeds als leerlingbegeleider binnen een school? Dan is er een mogelijkheid om vervroegd een examenkans af te leggen voor het vak ‘Verbindende Communicator’, 'Leerling Centraal' of ‘Onderwijs op maat’. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je dit vooraf aan te vragen via een motivatiedossier. 

Download

Voorbeeldrooster

EGO deeltijds
.pdf
Downloaden

Onze troeven

Leraar worden in het werkveld

Passie voor je vak(ken), aandacht voor de leerlingen, inspirerend lesgeven, gemoderniseerde secundair onderwijs, … je leert het allemaal in praktijk brengen tijdens het werkplekleren of je stages! Je leert de schoolcultuur kennen en je bouwt een band op met de leerlingen en collega-leraren. De sterke band met het werkveld zorgt voor een driehoeksbegeleiding om u tegen te zeggen!

Flexibele trajecten

Er is de mogelijkheid om je traject te vertragen of te switchen naar een ander gepast traject. Onze trajectcoaches ondersteunen je bij het keuzeproces.

Focus op persoonlijke ontwikkeling

Voel je je als startende leraar nog onzeker over je ICT-vaardigheden of heb je nood aan tips en tricks voor je schrijfvaardigheden? We bieden ondersteuning op ieders tempo. Indien je reeds beschikt over de nodige ICT- en taalvaardigheden kijken we naar een eventuele versnellingZo zetten we in op jouw persoonlijke ontwikkeling als leraar!

In de praktijk

Je stage bestaat uit stage A en stage B.

Stage A:
Deze stage staat in het standaardtraject ingepland tijdens semester 4. Je maakt kennis met de rol van leraar. Je observeert hoe leraren hun les aanpakken en hoe leerlingen hierop reageren. Je doet inspiratie op om dan zelf aan de slag te gaan.

Concreet:

  • Observeren
  • Participeren in co-teaching
  • Zelfstandig voor de klas
  • Kennismaken met het breder beroep van leraar vb. vakvergadering, projectwerking, enz.

Stage B:
Deze stage staat in het standaardtraject gepland tijdens semester 6 van de driejarige opleiding. Je observeert de klas waar je les zal geven zodat je goed voorbereid bent. Vervolgens ga je 30 lesuren stage uitvoeren in een of meerdere secundaire scholen. Samen zoeken we een gepaste stageschool. Je spreidt dus je stage-uren over één semester.

Concreet:

  • Observeren
  • zelfstandig voor de klas
  • Kennismaken met het breder beroep van leraar vb. werkgroep zorg, leren leren, enz
  • Voortdurend reflecteren over je eigen handelen als leraar en hoe je hierin kan groeien

Je wordt gedurende je stage begeleiddoor je vakleraar, maar ook de stagebegeleider van de lerarenopleiding coacht jou.

leerlingen secundair onderwijs in een praktijklokaal

Zit je nog met vragen?

Opleidingsmanager

Miet Verellen

Voor al je algemene vragen over de opleiding en je traject.

miet.verellen@thomasmore.be +32 14 56 23 10

Caroline Liekens

Voor al je vragen over het werkplekleren en je traject.
caroline.liekens@thomasmore.be +32 14 56 21 42
Trajectcoach

Els Van Thienen

Voor al je vragen over je traject.

els.vanthienen@thomasmore.be +32 14 74 37 51

Aan het woord: onze studenten vertellen

Studeren in Geel

Een brede keuze opleidingen, gezelligheid troef en een straffe kotcommunity, dat is Campus Geel. De campus ligt midden in het groen en toch niet ver van het centrum. Tussen het station en de campus rijdt een pendelbus met een  dienstregeling die is afgestemd op het lesrooster. Makkelijker kan niet! 'En hoe zit het met het studentenleven in Geel?' horen we je vragen. Aan animo en activiteiten geen gebrek. Met 700 kotstudenten en heel wat hyperactieve studentenverenigingen is Geel dé perfecte locatie voor een onvergetelijke studententijd!

Ontdek alles over onze campus.
Campus Geel Thomas More
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Ook interessant

Educatieve bachelor

Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Je hebt een bachelor- of masterdiploma en wil lesgeven in jouw vakgebied. Vaak kan je al starten als leraar terwijl je deze opleiding afwerkt (LIO – leraar in opleiding). Wie wil kan dit combineren met een extra vakoptie. 

#thomasmorealgemeen