Ga naar de hoofdinhoud
Educatieve bachelor

Leraar Kleuteronderwijs

Mechelen

Nederlands

Ook beschikbaar in:
wo 13 dec '23
Voor de Klas infosessies

Spring-in-‘t-veld met een levendige fantasie

  • Jij vindt de leefwereld van kleuters enorm boeiend.
  • Je houdt ook van voorlezen, spelen en creatief werken met jonge kinderen.
  • Je leert hoe je kinderen op ontdekkingsreis neemt in de wondere wereld van woorden en beelden, kleuren en klanken, natuur en techniek.
  • Je verdiept je in de wereld van het kind en hoe het nieuwe dingen leert en ervaart met muziek, taal, spelen, wiskunde, beweging
  • Reken op variatie in werkvormen. Jouw talenten en interesses staan daarin centraal. Want kleuters laten schitteren, kan alleen als je dat zelf ook mag doen!
  • Diploma op zak? Dan kan je als kleuterleerkracht aan de slag, maar ook als zorgleerkracht of in de kinderopvang. Of als medewerker in diverse organisaties.
Kleuterlabo Thomas More
checkered

De job van je leven

Bekijk onze verschillende trajecten

Leraar Kleuteronderwijs in werktraject/LIO of werkplekleren

  • Je bent minimaal 21 jaar en werkt al in een kleuterklas als klasleerkracht met een diploma secundair onderwijs (zoals kinderzorg, jeugd- en gehandicaptenzorg ...).
  • Of je bent minimaal 21 jaar, hebt een diploma secundair onderwijs en je bent werkzaam in een andere context.
  • En je droomt ervan om gediplomeerd  kleuterleerkracht te worden.
  • Afhankelijk van je (werk)situatie kies je een optie. Ga voor LIO/werkplekleren als je al aan het werk bent als klasleerkracht in een kleuterklas. Heb je een andere job? Dan volg je het werktraject.
  • Reken bij beide opties op variatie in werkvormen. Jouw talenten en interesses staan daarin centraal.
  • Praktijk vormt de rode draad doorheen je opleiding. Je leert al doende.
  • Gedreven docenten coachen je zodat jij optimaal kan groeien in je rol als leerkracht.

Praktische informatie

  • Duur

    3 jaar

  • Studiepunten

    180

  • Toelatingsvoorwaarden

    Bekijk de diplomavoorwaarden voor bachelors en graduaten.

  • Waar

    Op de campus

Programma

  • Fase 1 | Je start met de basisvaardigheden en -kennis van een kleuterleraar: observeren, de algemene ontwikkeling van kinderen inschatten, een uitdagende speel- en leeromgeving creëren. Samen met medestudenten en docenten spreek je al je creatieve, expressieve en muzische talenten aan. Van bij de start moedigen we je aan om zelf keuzes te maken en je eigen interesses te ontplooien. Dit maak je snel zichtbaar in je eigen klaspraktijk of op de stageschool. Hierdoor zet je de theorie snel om in praktijk.
  • Fase 2 | Je verfijnt en versterkt je vaardigheden en kennis: je krijgt oog voor de individuele beleving van kinderen in de klaspraktijk en je verdiept je in verschillende leergebieden: muziek, taal, beweging …  Je integreert je inzichten in je klaspraktijk of stages bij verschillende leeftijdsgroepen (jonge en oudere kleuters).
  • Fase 3 | In de laatste fase van de opleiding verfijn je nog meer de verschillende rollen en competenties als kleuterleerkracht.  De kennis en vaardigheden die je verworven hebt in voorgaande fases worden verder uitgediept. Klaspraktijk en stages maken een aanzienlijk deel uit van deze fase. Een geïntegreerd project zorgt voor de verbinding tussen de verschillende leerdomeinen. We ondersteunen je om in de klaspraktijk of stages aandacht te hebben voor een zorgbrede aanpak.

Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

  • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
  • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3
Pedagogisch-didactische expertise
Kind in ontwikkeling 1 i 3
Kind in ontwikkeling 2 3
Kind in ontwikkeling 3 3
ik-jij-wij 1 3
ik-jij-wij 2 3
ik-jij-wij 3 3
De kracht van de omgeving 1 3
De kracht van de omgeving 2 3
De kracht van de omgeving 3 3
Samenwerken en partnerschappen 1 3
Samenwerken en partnerschappen 2 3
Samenwerken en partnerschappen 3 3
Krachtige speel- en leeromgeving
Onderzoekend spelen en leren: Wereldoriënterend denken 3
Onderzoekend spelen en leren: Wiskundig/Wetenschappelijk denken 3
Onderzoekend spelen en leren: STEM en computationeel denken 6
Onderzoekend spelen en leren: Fablab 3
Muzische vaardigheden: Muziek 3
Muzische vaardigheden: Beeld 3
Muzische vaardigheden: Drama en dans 3
Muzische vaardigheden: Verdieping Drama en Dans 3
Muzische vaardigheden: Verdieping Muziek 3
Muzische vaardigheden: Verdieping Beeld 3
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Beweging 3
Fase 1 2 3
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Verdieping Beweging 3
Taal- en interactie 6
Verdieping Taal- en interactie 3
Godsdienst in de kleuterklas 1 3
Godsdienst in de kleuterklas 2 3
Godsdienst in de kleuterklas 3 3
Project krachtige speel- en leeromgeving 6
praktijk
Kleuterlabo - Atelier 1 3
Kleuterlabo - Atelier 2 3
Kleuterlabo - Atelier 3 3
Stage 1 / Werkplekleren 1 6
Stage 2 / Werkplekleren 2 6
Stage 3 / Werkplekleren 3 6
Stage 4 / Werkplekleren 4 9
Stage 5 / Werkplekleren 5 9
Reflectie & Integratie
Reflectief en onderzoekend leren 1 6
Reflectief en onderzoekend leren 2 9
Reflectief en onderzoekend leren 3 9
Religie, zingeving en levensbeschouwing 3
Kijken naar kinderen 1 3
Kijken naar kinderen 2 3
Kijken naar kinderen 3 3

Download

voorbeeldrooster/studiemateriaal

voorbeeldrooster voor fase 1
.pdf
Download
Deze opleiding start niet in februari.

Onze troeven

Je leert écht al doende

In het kleuterlabo, een échte kleuterklas op de campus, oefenen je de praktijk, mét en zonder kinderen. In ‘t Zwiebelbos ontdek je wat kinderen belangrijk vinden bij het buitenspelen. Het leercentrumbiedt ruimte om ‘uit het leven gegrepen’-situaties aan te pakken.

Voorleesvirus

Voorlezen prikkelt de taalontwikkeling en vergroot de woordenschat. Het is een moment van gezellig samenzijn, voor kleuters vaak het leukste kwartier van de dag. Maar hoe zorg je ervoor dat ze aan je lippen hangen en echt opgaan in het verhaal? Je leert de kneepjes van het vak!

Brussel Binnenste Buiten

In je tweede fase ga je drie dagen op ontdekking in de diverse Brusselse leef- en onderwijswereld. Denk aan: speelboxen - marktbezoek - zelf koken - gezellige bedrijvigheid - stadswandeling - schoolbezoeken - samen uit, samen thuis - de waterman.

In de praktijk

Ons programma heeft 2 varianten: optie 1 ‘werktraject’ of optie 2 ‘LIO/werkplekleren’. 
Onze opleiding kiest heel bewust voor heel wat praktijkervaring in elke fase. 

  • Optie 1 | Je werkt niet als klasleerkracht in een school maar doet een andere job. Je wil eerst kijken of het onderwijs/of kleuterleerkracht wel je ding is.
    We raden je aan om dan max een andere job van 50-60 % bij je studie en je gezin op te nemen. Uit ervaring weten we dat de combinatie van werk, gezin, studie pittig is. We verwachten dat je per week 1 dag stage loopt in een vaste school aangevuld met een aantal stageblokjes doorheen het schooljaar.
  • Optie 2 | Je bent aan het werk in een school als LIO of in een ander arbeidscontract. Je werkt als klasleerkracht en hebt dus de verantwoordelijkheid over een groep. Je gaat in je eigen klas aan de slag met de inhouden van de opleiding. We raden je aan om max 80% te werken op je school als je werk, studie en gezin combineert. Onze ervaring leert ons dat de combinatie best pittig is. Mocht je na 1 jaar geen arbeidscontract meer hebben op je school dan kun je ofwel naar een andere school gaan en in optie 2 blijven of je kan vlot overstappen naar optie 1.
Kleuterlabo Thomas More

Go international

We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage-ervaring verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes doppen, je verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren! 

Studenten klaar voor vertrek in Centraal Station

Persoonlijke begeleiding

We willen jouw nieuwsgierigheid prikkelen, je verwonderen en uitdagen. Maar bovenal staan we stil bij wie je bent, bij jouw eigenheid, talenten en interesses. Omdat je kleuters enkel kan laten schitteren als je dat zelf ook mag doen! Daarom volgen we jouw leerproces op de voet en geven we je alle kansen en ondersteuning om te groeien. 

Van bij de start mag je rekenen op persoonlijke begeleiding. Zo zal onze inclusiecoördinator de resultaten van jouw instapproef opvolgen en bespreken. Scoorde je wat minder dan verwacht? Dan bieden we ondersteuning op maat, zodat je snel kan bijbenen. Ook met specifieke vragen rond studieplanning, examens of bijzondere statuten (dyslexie, medische behoeften …) kan je bij de inclusiecoördinator aankloppen. 

Zit je nog met vragen?

Opleidingsmanager

Eline Willems

Voor al je vragen over de opleiding.

eline.willems@thomasmore.be +32 485 24 38 21

Annelies Walschap

Voor al je vragen over trajecten, studieloopbaan en vrijstellingen.
annelies.walschap@thomasmore.be +32 15 36 92 77

Kimberly Steenackers

Voor al uw vragen over trajecten, studieloopbaan en vrijstellingen

kimberly.steenackers@thomasmore.be +32 15 68 88 00
Inclusiecoördinator

Bernadette Van Malderen

Voor al je vragen over zorgfaciliteiten, topsportstatuut, ...

bernadette.vanmalderen@thomasmore.be +32 15 36 92 20

Aan het woord: onze studenten vertellen

Studeren in Mechelen

Mechelen is hip en happening. Een stad op studentenmaat. Met een cappuccino on the go van het station naar de campus. Na je examen lunchen in de zon en nog eventjes langs de winkel. Terug het leercentrum in om te studeren, boeken snel afzetten op kot en je kunt vertrekken om te gaan feesten! In Mechelen is alles dichtbij. #2800love, inderdaad!

Campus De Vest aan de Dijle
zigzag

Overtuigd? Schrijf je in!

Inschrijven

Ook interessant

Educatieve bachelor

Leraar Secundair Onderwijs

Je wil leraar worden in het secundair onderwijs en 2 vakken kiezen die je kan geven.

#campuskruidtuin