Ga naar de hoofdinhoud
Realisatie

Thomas More opent Experience Hub 

Onderzoekslab en netwerk rond digitale belevingen voor bedrijven opent op 16 november 2021

Op woensdag 17 november vond de officiële opening van de Experience Hub plaats, met Alexander Vandersmissen, burgemeester van Mechelen, als eregast. Tijdens dit feestelijke evenement konden bedrijven kennismaken met vooraanstaande experts uit de Vlaamse XR-wereld en meer dan 25 toepassingen uit verschillende sectoren uitproberen.

Thomas More opende de Experience Hub als een demonstratie- en inspiratielab om bedrijven en organisaties vertrouwd te maken met de mogelijkheden van immersieve technologieën zoals virtual reality, augmented reality en green key. In dit innovatieve lab brengt de hogeschool bedrijven en organisaties samen met state-of-the-art infrastructuur en onderzoeksexpertise op het gebied van immersieve technologieën. De Experience Hub fungeert als een centrum waar digitale belevingen worden gedemonstreerd en waar inspiratie en kennisdeling plaatsvinden.

Lab voor inspiratie en onderzoek

“De Experience Hub is naast een demo- en inspiratieruimte ook een onderzoekslab en een netwerk,” zegt Dieter Struyf, onderzoeksmanager van het expertisecentrum Creative & Innovative Business van Thomas More. “In de eerste plaats willen we bedrijven en organisaties tonen wat er mogelijk is op het gebied van immersieve technologie en hen inspireren met uiteenlopende toepassingen. In het lab helpen we bedrijven met een specifieke uitdaging of opportuniteit. We onderzoeken samen of digitale belevingen een effectieve meerwaarde kunnen bieden en zetten onze infrastructuur en ervaring in praktijkgericht onderzoek in. Tenslotte verbinden we in de Hub onze experts met bedrijven en organisaties in een netwerk rond immersieve technologie. Als expertisecentrum geven we onafhankelijk advies en verwijzen we je door naar de juiste partners.”

Sprekers en Demonstraties

Tijdens de opening van de Hub toonde Wim Wouters van Poppins & Wayne hoe immersieve verhalen mensen kunnen sensibiliseren en inspireren. Jeroen Bogaert van IKEA en Wouter Martens van Mr. Watts presenteerden de introductie van XR-technologie bij Ikea en deelden hun ervaring.  Verder stelden Lifelike, Soulmade, B·U·T, RealityMatters, Nanopixel, OneBonsai, Uncanny, Deloitte, Scanbie, Rhinox, Vires.xyz, Supportsquare, Visual Dimension, VR-Expert en Group Joos hun aanbod voor aan de genodigden. 

Dit is een greep uit de demo's die aan bod kwamen: 

  • Ervaar hoe je door middel van VR-simulatie beter kunt leren presenteren of hoe je sneller concrete opdrachten en vaardigheden onder de knie kunt krijgen met behulp van AR-leertools.Ontdek hoe je met 3D-visualisatie zaken als erfgoed tot leven kunt brengen.
  • Maak gebruik van AR voor klantenwerving, -beleving en -binding, bijvoorbeeld door hologrammen in te zetten.
  • Gebruik onze green key-studio voor het geven van webinars in een virtueel decor of voor motion capturing.
  • Versterk de zorg met virtuele omgevingen, bijvoorbeeld door pijn te bestrijden met behulp van VR of fobieën aan te pakken met AR.
  • We laten zien hoe je de menselijke ervaring van een digitale beleving kunt meten door het volgen van onbewuste processen zoals emoties, hersenactiviteit en huidgeleiding.
  • Beleef het opruimen van de aarde in VR met Clean Earth Adventure.
  • Breng personages uit het verleden tot leven in VR voor een interactief museumbezoek.
  • Ontdek VR/AR-toepassingen en bijbehorende 3D-scantechnologieën voor de bouwsector.
grid