Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe kan je als leraar of school je evaluatiepraktijk en -beleid versterken?

05/12/2023
Dries D'haese Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker
Mitte Schroeven Begeleider professionele ontwikkeling

In deze blog belichten we een aantal recent verschenen artikels over kwaliteitsvolle evaluatie van collega's Dries D'haese en Mitte Schroeven in Klasse:

Hoe formuleer je heldere vragen? Kies je voor open, gesloten of meerkeuze? En waarom stel je beter eerst je toets op, en dan pas de les? Met deze tips van toetsexpert Dries D’haese geef je de kwaliteit van je toets- en examenvragen een boost.

Evalueren zit in elk facet van je les. Het is de aanjager van doordachte didactische keuzes en leerwinst. Even cruciaal als moeilijk, dus. Dries D’haese en Maribel Montero Perez belichten 5 acties in je evaluatieproces: waarom is elke actie belangrijk en welke werkvormen kan je inzetten? Klasse vult aan met extra tips.

Urenlang verbeterde je aan de schrijftaken van je leerlingen. Maar na een vluchtige blik op het cijfer verdwijnt die taak in de boekentas. Herkenbaar? Maak komaf met je verbeterfrustraties: 8 tips voor effectieve feedback.

Meer leren over kwaliteitsvolle evaluatie? Bekijk de ondersteuningstool Proev