Ga naar de hoofdinhoud

Commissie Beter Onderwijs van start met Daniel Muijs en Tim Surma

12 oktober 2020

Daniel Muijs (gastprof) en Tim Surma (manager) van ExCEL maken deel uit van de recent samengestelde Commissie Beter Onderwijs.

“De commissie die het niveau van ons onderwijs moet opkrikken, is woensdag officieel voorgesteld. Naast voorzitter Philip Brinckman, directeur van het Sint-Jozefscollege in Turnhout, gaat het om zeven leerkrachten en zeven academische experts. ‘Dankzij hen zal het debat zich niet afspelen boven de hoofden van de leerkrachten zelf’, zegt Brinckman.”

Prof. dr. Daniel Muijs is hoofd van de dienst Onderzoek bij Ofsted (Office for Standards in Education) in het Verenigd Koninkrijk. Voorafgaand aan zijn huidige functie was Daniel Professor of Education aan de Universiteit van Southampton en Associate Dean Research and Enterprise in de Faculteit Sociale, Menselijke en Wiskundige Wetenschappen. Hij is een erkend expert op het gebied van Pedagogische en Lerareneffectiviteit en kwantitatieve onderzoeksmethoden. Hij is co-redacteur van het tijdschrift ‘School Effectiveness and School Improvement’ en heeft belangrijke adviesfuncties bekleed in een aantal academische en professionele organisaties, waaronder momenteel de uitvoerende raad van de European Association for Research in Learning and Instruction en de adviesraad voor de TALIS-enquĂȘte van de OESO. Daniel is een veelgevraagd spreker op internationale wetenschappelijke en praktijkcongressen en publiceerde naast tal van academische artikelen ook succesvolle praktijkgerichte boeken en praktijkgidsen. Naast deze opdrachten heeft Daniel ook een aanstelling als gastprofessor bij ExCEL en begeleidt hij onze onderzoekers in projecten omtrent lerareneffectiviteit.

Tim Surma is research manager van het Expertisecentrum. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in in secundair Onderwijs, lerarenopleiding en behaalde naast zijn lerarendiploma ook een master onderwijskunde. Hij doet momenteel promotieonderzoek rond effectieve leerstrategieĂ«n aan de Open Universiteit en is auteur van het boek ‘Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.’ Hij is een veelgevraagd spreker rond effectieve instructie en leerstrategieĂ«n.

Lees hier meer.