Ga naar de hoofdinhoud

De geschiedenis van expliciete vormen van instructie

15 april 2021

Wanneer je de term ‘directe instructie’ dropt in een gesprek rond effectief onderwijs, krijg je al gauw discussies over wat die term nu juist inhoudt. Afhankelijk van welk statement een persoon wil maken, kiest die voor één dan wel een andere definitie. Directe Instructie, directe instructie, expliciete instructie … is er een verschil? In een poging om dit kluwen te ontwarren gaat Tim Surma in op een aantal gangbare definities van directe instructie én hun bijhorende kenmerken. Hij besteedt o.a. aandacht aan het klassieke artikel van Rosenshine, aan nagelnieuw onderzoek naar directe instructie maar ook aan een onderwijskundig experiment waarbij verschillende vormen van onderwijs tegenover elkaar werden getest op vlak van basiskennis- en vaardigheden , hogere orde vaardigheden en socio-emotionele outcomes. Bronnen zijn hieronder raadplegen.

.

Video
  • Het klassieke artikel van Barak Rosenshine (Principles of Instruction: Research Based Principles Every Teacher Should Know)
  • Meer recente werk rond expliciete instructie van
    • Julie Cohen (en collega’s) omschrijven directe instructie wordt als de set van vaardigheden die elke leraar, over vakken heen, kan gebruiken én effectief blijkt te zijn (2018).

    • Céline Guilmot, Steve Bissonette (en collega’s) testen experimenteel uit op welke manier leerlingen uit minder kansrijke milieus het beste basisvaardigheden rekenen aangeleerd krijgen (2020). Expliciete vormen van instructie leveren beduidend meer leerwinst op.

    • Cathy Rastle en collega’s testen experimenteel uit op welke manier een een nieuw schrijfsysteem het beste aangeleerd kan worden (2020). Expliciete vormen van instructie leveren beduidend meer leerwinst op.

    • Alison Lavigne & Thomas Good schrijven een mooi hoofdstuk over wat elke afstuderende student-leraar zou moeten weten over effectieve instructie (2019): must-read voor elke lerarenopleider.

    • Hannah Mathews & Julie Cohen schreven een excellent overzicht over wat we al weten over expliciete instructie en wat nog nader onderzocht kan worden. Het artikel moet nog verschijnen in een volgende versie van deze encyclopedie. (2021)

    • Greg Ashman, Slava Kalyuga en John Sweller testten uit of je beter eerst laat proberen, dan wel expliciete instructie geeft vooraleer te laten oefenen. Expliciete instructie geeft de beste resultaten, zéker wanneer de leerstof complexer wordt (2019)

  • Recentere overzichtswerken vind je o.a. in Great Teaching Toolkit, Wijze Lessen, Expliciete Directe Instructie

  • In deze blogpost gaat Tim Surma dieper in op vijf verschillende betekenissen die worden gegeven aan directe instructie.

Experten

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Gert Verbrugghen

Expertise: klasmanagement, didactiek,  leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Michiel Wils

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek