Ga naar de hoofdinhoud

Effectief in Frans in het Basisonderwijs

Excellent onderwijs Frans is onderwijs dat effectief is, ofwel Effectief in Frans. Om dat doel te bereiken hebben we sterke leerkrachten Frans nodig, want zoals onderzoek ons leert, maakt de leerkracht het verschil. Onderzoek leert ons echter ook dat de kwaliteit van de lessen en van het niveau Frans in de lagere school beter kan. Wil jij als (toekomstig) leerkracht in je lessen Frans het niveau opkrikken met behulp van instructiestrategieën die bewezen effectief zijn? Wil je verkennen hoe technologie hierin ondersteunend kan zijn? Ja, ja, ja?! Dan heb je het juiste boek in handen! In deze publicatie krijg je wetenschappelijke duiding bij belangrijke effectieve instructiestrategieën die geïllustreerd worden met heel concrete praktijkvoorbeelden voor de lessen Frans in de lagere school. Je krijgt ook een overzicht van technologische tools die je – waar zinvol – kan inzetten ter ondersteuning van de effectieve instructiestrategieën.

Download hier gratis het boek!

Het onderzoek “EFFECTief in FRANS: een blended leerpad voor (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs” kadert binnen een oproep van de Vlaamse Overheid.

Doel is om leerkrachten (in opleiding) te versterken op het vlak van onderzoeksgeïnformeerde didactiek Frans. Over een periode van twee jaar zal een blended leergang ontwikkeld en geïmplementeerd worden in de educatieve bachelor van de betrokken lerarenopleidingen. Daarnaast wordt de leergang geïmplementeerd in geselecteerde pilootscholen en doorlopen door ervaren leerkrachten.

Vanuit ExCEL wordt een rol opgenomen binnen het teacher design team om de blended leergang vorm te geven volgens evidence informed ontwerpprincipes en wetenschappelijke inzichten rond leren en instructie. Het onderzoek loopt in samenwerking met UCLL, VIVES, KULeuven en leerkrachten derde graad lager onderwijs.

Meer informatie over deze oproep op de website van Onderwijs Vlaanderen.

Download hier gratis het boek!

Vragen of info? 

Onderzoeker

Wouter Buelens

Digitale didactiek