ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool, lanceert twee handige praktijkgidsen om docenten én studenten te ondersteunen bij effectief studeren. Beide gidsen vormen het eindpunt van een onderzoeksproject naar het studeergedrag van studenten aan het vavo (voortgezet algemeen volwassenenonderwijs) in Nederland. Uit het praktijkonderzoek blijkt dat vavo-studenten (net zoals veel studenten uit het voortgezet en zelfs hoger onderwijs trouwens) zich onvoldoende bewust zijn van welke studeerstrategieën effectief zijn en dat minder effectieve studeerstrategieën zoals herlezen ook bij hen populair zijn. Met deze twee boekjes wil de scholengroep bewust inzetten op het aanleren van effectieve (meta)cognitieve strategieën om zo de slaagkansen van haar studenten te vergroten.
Studeren met succes vertaalt de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier zodat studenten meer inzicht krijgen in hoe hun brein (en dat van jou en mij) leert, onthoudt en vergeet. Het toegankelijke boekje legt hun ook uit welke studeerstrategieën effectief zijn (en vooral waarom) en bevat tien studeerkaarten die hun tonen hoe ze die effectieve studeerstrategieën kunnen inzetten. De echte meerwaarde zit echter in de combinatie met het tweede boek, (Leer studenten) studeren met succes, dat als een handleiding voor docenten is opgevat. Leren, studeren en instructie hangen immers nauw samen. Het boekje wil docenten inspireren en ondersteunen om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas.
Beide boekjes werden geschreven door een auteurstrio dat de wetenschap van het leren en studeren combineert met heel wat uren klaspraktijk: Tine Hoof, Tim Surma en prof. dr. Paul A. Kirschner. De vavo-scholengroep stelt de boekjes ter beschikking via deze link.