Ga naar de hoofdinhoud
Onderzoeker

Claudio Vanhees

Onderwijs en Leren

Expertise:  taal- en leesdidactiek, curriculum

Toon e-mail

Over Claudio

Claudio Vanhees (PhD) is voltijds senior onderzoeker aan het Expertisecentrum sinds 2021. Na het behalen van twee masterdiploma's in de taalkunde (K.U. Leuven), studeerde hij in 2009 af aan de Academische Lerarenopleiding (UAntwerpen) en bouwde vervolgens 10 jaar lang heel wat didactische ervaring op als taalleraar en -docent op verschillende onderwijsniveaus in binnen- en buitenland. Na zijn terugkeer naar België was hij assistent didactiek aan de Academische Lerarenopleiding (UAntwerpen), waar hij vervolgens ook promoveerde in de Onderwijswetenschappen. Hij is in het bijzonder gepassioneerd door onderzoek naar taal- en leesdidactiek en curriculumstudies en gedreven door de zoektocht naar kansrijke aanpakken die het onderwijs voor alle kinderen duurzaam verbeteren. Claudio is ook coauteur van het recent bij Springer verschenen boek 'Developing curriculum for deep thinking. The Knowledge Revival', over het belang van een kennisrijk curriculum met het oog op sterk en emanciperend onderwijs voor álle kinderen, dat wereldwijd positief onthaald werd.  

Een selectie van relevante publicaties
  • Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Hattie, J., Crato, N., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing curriculum for deep thinking. The knowledge revival. Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-74661-1
  • Vanhees, C., Nijlunsing, J., Muijs, D., Crato, N., Wils, M., Wiliam, D., Surma, T., & Kirschner, P. A. (2025). The role of knowledge-rich curricula in promoting deep thinking and complex skill acquisition. Learning and Individual Differences, 121, 102729. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2025.102729
  • Nijlunsing, J., Rata, E., Vanhees, C., Geudens, A., Muijs, D., & Surma, T. (2025). Re-imagining the Curriculum: A Case Study of the Knowledge Turn in New Zealand and Flanders. [Manuscript submitted for publication]. 
  • Vanhees, C., Nijlunsing, J., Wils, M., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2024). Het belang van een kennisrijk curriculum. In P.A. Kirschner & T. Hoof (Eds.), De leraar. Vakmanschap in onderwijs (pp. 29-36). Pica. https://www.uitgeverijpica.nl/wp-content/uploads/2024/09/De-leraar_online.pdf
  • Geudens, A., Vanhees, C., Schraeyen, K., & Verachtert, P. (2024). De emanciperende kracht van een sterke leesstart. In P.A. Kirschner & T. Hoof (Eds.), De leraar. Vakmanschap in onderwijs (pp. 105-114). Pica. https://www.uitgeverijpica.nl/wp-content/uploads/2024/09/De-leraar_online.pdf