Ga naar de hoofdinhoud
Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Hannah Bijlsma

Onderwijs en Leren

Over Hannah

Hannah Bijlsma werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit en als leraar in het basisonderwijs in Nederland (groep 7). Sinds haar afstuderen aan de academische pabo staat zij – met veel plezier – voor de klas en werkt zij tegelijkertijd aan onderzoek waarin leskwaliteit, leraren en lerarenprofessionalisering centraal staan. In 2022 promoveerde Hannah aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar het meten en verbeteren van leskwaliteit. Zij is projectleider geweest van onder andere de landelijke Monitor leskwaliteit, een professionaliseringsproject van de onderwijsinspectie en een onderzoek naar schoolkwaliteit. Momenteel doet zij onderzoek naar wat leraren aan het eind van vier jaar opleiding kennen en kunnen (een inventarisatie van curricula van lerarenopleidingen primair onderwijs). Hannah is auteur van het de boeken ‘Erken de ongelijkheid’ en ‘Student feedback on teaching in schools’. Daarnaast heeft zij een aantal artikelen op haar naam gepubliceerd en lezingen verzorgd.

Een selectie van relevante publicaties

  • Bijlsma, H. J. E., & Röhl, S. (2021). Fostering effective teaching through measurements of student perceptions: processes, risks and chances. In R. Maulana, M. Helms-Lorenz, & S. Telli (Eds.), Effective teaching around the world: Contemporary insights. Springer Nature. 

 

  • Bijlsma, H. J. E., van der Lans, R. M., Mainhard, M. T., & den Brok, P. (2021). A reflection on student perceptions of teaching quality from three psychometric perspectives: CCT, IRT and GT. In W. Rollett, H. J. E. Bijlsma, & S. Röhl (Eds.), Student feedback on teaching in schools. Using student perceptions for the development of teaching and teachers. (pp. 15-30). Springer. 
  • Bijlsma, H. J. E. (2022). The validity and impact of student perceptions of teaching quality. [PhD thesis]. University of Twente. 
     
  • Bijlsma, H. J. E. (2023). Leraren leren van leerlingen, maar leidt het tot duurzame verbetering? Van twaalf tot achttien, #1/2, januari-februari 2023