Ga naar de hoofdinhoud
Onderzoeksmanager

Tim Surma

Onderwijs en Leren

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Over Tim

Tim is hoofd van het Expertisecentrum. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in secundair onderwijs, lerarenopleiding en in de master onderwijswetenschappen. Hij deed promotieonderzoek rond effectieve leerstrategieën en is auteur van de boeken Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek, Studeren met succes, Wijze Lessen: Digitale Didactiek en Developing Curricula for Deep Thinking: The Knowledge Revival.  Hij is een veelgevraagd spreker en adviseur in België en Nederland rond effectieve instructie, leerstrategieën, lerarenopleiding en curriculum. Tim maakte deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs Vlaanderen.

Een selectie van relevante publicaties
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Camp, G., & Kirschner, P. A. (2018). The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks. Teaching and Teacher Education, 74, 229–237. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.007
  • Surma, T., & Delnoij, L. E. C. (2018). De wetenschap van het leren toegepast op handboeken. In L. De Man & M. Van den Brande (Eds). Over schoolboeken en leermiddelen, (pp. 133-155). Leuven, Be: Politeia.
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. (2019). Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
  • Surma, T., Kirschner, P.A. (2020). Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior, 110, 106390. https://doi:10.1016/j.chb.2020.106390
  • Kirschner, P. A., Surma, T. (2020). Evidence informed pedagogy. Impact Journal of Chartered College of Teaching, 10, 1-5
  • Surma, T., Kirschner, P. A. (2020): Testing and spacing: Effective learning strategies for the classroom. The Education Exchange (Chartered College of Teaching)
  • Kirschner, P. A., Surma, T. (2020). Evidence informed pedagogy. Impact Journal of Chartered College of Teaching, 10, 1-5
  • Hoof, T., Surma, T., Muijs, D., Kirschner, P. A. (2020). Supporting students to become self-regulated learners: Metacognition matters. The Education Exchange (Chartered College of Teaching
  • Hoof, T., Surma, T., Kirschner, P.A. (2021). Studeren met success. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
  • Camp, G., Surma, T., Kirschner, P.A. (2021). Foundations of multimedia learning. In. R. E. Mayer & L. Fiorella (Eds.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (3rd ed., pp. 17–24). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108894333.004
  • Surma, T., Camp, G., de Groot, R., & Kirschner, P. A. (2022). Novice teachers’ knowledge of effective study strategies. Frontiers in Education, 7, 996039. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.996039
  • De Witte, K., Surma, T., Van Nieuwenhuyse, K., De Cooman, R., Struyve, C., Decin, G., & Jans, N. (2023). Aantrekken van leraren tot opleiden tot startklare professional. Hoe kunnen lerarenopleidingen en hoger onderwijsinstellingen bijdragen aan het verminderen van het lerarentekort?
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K. (2023). Verplicht op de menukaart: Directe instructie. Th&ma, 4, 40-45. https://www.themahogeronderwijs.org/110-2870_h1-Verplicht-op-de-menukaart-h1
  • Kirschner, P. A., Neelen, M., Surma, T. (2023). Maximizing the Effectiveness of Workplace Learning: Instructional Principles for Career and Technical Education. American Educator. 48(1). 17-20. https://www.aft.org/ae/spring2024/kirschner_neelen_surma
  • Buelens, W.; Schroeven, M., Surma, T., Vanhoyweghen, K., Kirschner, P. A. (2024). Wijze lessen: Digitale Didactiek. Meppel, The Netherlands: Ten Brink Uitgevers.
  • Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2024). Developing curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival. Springer: Dordrecht.