Ga naar de hoofdinhoud

Expertisecentrum Onderwijs en Leren in de pers

Overzicht persberichten

Ons expertisecentrum verscheen de voorbij weken in verschillende vakbladen. 

We geven jullie graag een overzicht!

Van 12 tot 18 | 16 mei 2024

Over evidence, met Kristel Vanhoyweghen

Kristel Vanhoyweghen onderzocht met Tim Surma in hoeverre retrieval practice (zelf kennis oproepen) en distributed practice (gespreid leren) in de handboeken van lerarenopleidingen voorkomen. Dat gebeurt nog lang niet vaak genoeg, ontdekten ze, terwijl het bewezen effectieve leerstrategieĂ«n zijn. Vanhoyweghen vertelt over de inzichten uit het onderzoek en over trainingen die ze met collega’s geeft over bewezen effectieve aanpakken.

  • Bron
    Vakblad Van12tot18, april/mei nummer 2024
    Site https://van12tot18.nl
    Publicatie van Ten Brink Uitgevers Kennispartner Onderwijs LLO.
Lees hier het volledige artikel.
NVOX | juni 2024

Wijze lessen.Digitale didactiek. Een interview met Wouter Buelens en Mitte Schroeven

'In het kader van onderwijsvernieuwing en de curriculumherziening moet aandacht besteed worden aan digitale geletterdheid'

Naar aanleiding van het verschijnen van het nieuwe boek 'Wijze Lessen. Digitale Didactiek' sprak NVOX (het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen) met twee van de auteurs, Wouter Buelens en Mitte Schroeven.

Lees hier het volledige interview.
Van 12 tot 18 | mei 2024

Het digitale kind niet met het badwater weggooien

Wouter Buelens schrijft in een bijdrage voor 'Van 12 tot 18'  over Evidence-informed EdTech-gebruik binnen het onderwijs.

Als auteur van het boek "Wijze Lessen. Digitale didactiek" vertelt hij hoe het boek is opgebouwd en wat je kan verwachten. 

Lees hier de volledige bijdrage.
Wouter Buelens
Klasse | 16 juni 2024

Directe instructie: zitten en zwijgen?

'Is directe instructie oude wijn in nieuwe zakken of net nagelnieuw? Valt het samen met de leraar die vooraan in de klas doceert? Of betrek je elke leerling net beter bij de les?'

Klasse Magazine sprak o.a. met collega Michiel Wils om misverstanden rond directe instructie uit te klaren.

Lees hier het volledige artikel!
dots

Laat je gegevens achter om op de hoogte te blijven van ons werk

Inschrijven