Ons expertisecentrum verscheen de voorbij weken in verschillende vakbladen.
We geven jullie graag een overzicht!
Kristel Vanhoyweghen onderzocht met Tim Surma in hoeverre retrieval practice (zelf kennis oproepen) en distributed practice (gespreid leren) in de handboeken van lerarenopleidingen voorkomen. Dat gebeurt nog lang niet vaak genoeg, ontdekten ze, terwijl het bewezen effectieve leerstrategieën zijn. Vanhoyweghen vertelt over de inzichten uit het onderzoek en over trainingen die ze met collega’s geeft over bewezen effectieve aanpakken.
'In het kader van onderwijsvernieuwing en de curriculumherziening moet aandacht besteed worden aan digitale geletterdheid'
Naar aanleiding van het verschijnen van het nieuwe boek 'Wijze Lessen. Digitale Didactiek' sprak NVOX (het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen) met twee van de auteurs, Wouter Buelens en Mitte Schroeven.
Wouter Buelens schrijft in een bijdrage voor 'Van 12 tot 18' over Evidence-informed EdTech-gebruik binnen het onderwijs.
Als auteur van het boek "Wijze Lessen. Digitale didactiek" vertelt hij hoe het boek is opgebouwd en wat je kan verwachten.
'Is directe instructie oude wijn in nieuwe zakken of net nagelnieuw? Valt het samen met de leraar die vooraan in de klas doceert? Of betrek je elke leerling net beter bij de les?'
Klasse Magazine sprak o.a. met collega Michiel Wils om misverstanden rond directe instructie uit te klaren.