Met het Expertisecentrum Onderwijs en Leren willen we ons inzetten voor excellent, evidence-informed onderwijs. Op basis van empirische wetenschappelijke inzichten willen we richtsnoeren bieden voor effectief, efficiënt en voldoeninggevend leren.
Van studenten in het hoger onderwijs wordt veelal verwacht dat ze zelfsturend zijn en dat ze over voldoende studievaardigheden beschikken om de vooropgestelde doelen en resultaten te behalen. Onderzoek naar leren, geheugen en metacognitieve processen heeft echter aangetoond dat studenten vaak een verkeerd beeld hebben over de manier waarop ze leren en onthouden, waardoor ze geneigd zijn hun eigen leren zowel verkeerd te beoordelen als bij te sturen.
De didactische keuzes die docenten maken tijdens hun lessen hebben een grote impact op het leren van hun studenten, zowel in aula’s, met kleinere groepen als bij practica.
Al onze vormingen worden bovendien gegeven door onderwijskundigen met ruime praktijk- en wetenschappelijke ervaring.
Vanaf schooljaar 2023-2024 bieden we op onze campus (Sint-Andries, Antwerpen):
Hoe kan je jouw studenten ondersteunen zodat ze meer onderbouwde beslissingen nemen over hun leerproces? Dat is de focus van deze online leergang die de wetenschap van het leren en studeren vertaalt naar de klaspraktijk. De online leergang is volledig op eigen tempo te doorlopen.
Doelgroepen: secundair (voortgezet) onderwijs en hoger onderwijs.
Ons uitgebreid aanbod open lezingen bevat vast wel een sessie voor primair onderwijs.
Deze webinars vinden plaats op woensdagnamiddag van 14u30 tot 15u30.
De lezingen worden opgenomen.
Nadien is de opname voor deelnemers en abonnees gedurende 1 week beschikbaar om te herbekijken.