Overslaan en naar de inhoud gaan

Inspiratiegids “Les in lezen” gelanceerd!

24 mei 2023

Hoe maken we van onze leerlingen vaardige en gemotiveerde lezers? Dat was de centrale vraag in het tweejarige onderzoeksproject “Les in Lezen”, waarvan we trots de resultaten mogen voorstellen!

In samenwerking met collega’s van de Universiteit Antwerpen en Odisee brachten we de inzichten uit 95 systematische reviews en meta-analyses samen in een wetenschappelijke state-of-the-art rond effectief leesonderwijs. We maakten een beschrijving van de 22 Lezen op School-projecten en evalueerden het praktijkmodel dat achter Lezen Op School schuilgaat. Als klap op de vuurpijl maakten we een handige en leerrijke inspiratiegids rond effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.

Deze inspiratiegids bevat 16 fiches die vertrekken vanuit evenveel kernvragen rond lezen en leesonderwijs. De fiches ruimen misverstanden rond effectief leesonderwijs uit de weg en bieden inspiratie voor effectieve leesinterventies.

Enkele voorbeelden: 

  • Waarom werk je best al van in de kleuterklas aan de basis van geschreven taal? 
  • Haal je risicolezers uit de les voor extra ondersteuning?  
  • Wat is het belang van achtergrondkennis om goed te kunnen lezen? 
  • Helpt inzetten op leesmotivatie om van kinderen betere lezers te maken?

Benieuwd? Je kan de rapporten en de inspiratiegids downloaden via de projectpagina “Les in Lezen” op onze website of via www.lesinlezen.be