In het kader van een oproep van de Vlaamse overheid ter versterking van de lerarenopleidingen, dienden de VIVES Hogeschool en UCLL, samen met het Expertisecentrum Onderwijs en Leren (ExCEL) en KULeuven, een projectvoorstel in met als doel de kwaliteit van de lessen Frans in het basisonderwijs te ondersteunen. ExCEL Thomas More werkte mee aan de uitwerking van het project vanuit de expertise op het vlak van effectieve leer- en instructiestrategieën en door de technisch-didactische ontwikkeling van een online leerpad.
Het tweejarige project leverde volgende eindresultaten op:
In het online leerpad/e-book worden elf effectieve instructiestrategieën beschreven, gebaseerd op empirisch wetenschappelijk onderzoek. Vervolgens worden deze strategieën toegepast in de context van de les Frans in het basisonderwijs. In iedere module worden concrete voorbeelden gegeven en worden zowel theoretische (kennistoetsen) als praktische toepassingen (instructietaal) verwerkt. Daarnaast worden digitale toepassingen beschreven die een meerwaarde kunnen betekenen voor een specifieke instructiestrategie. Input voor de praktische toepassing kwam zowel van lerarenopleiders als leraren basisonderwijs die deel uitmaakten van het projectteam.
Vanaf academiejaar 2023-2024 zal het leerpad verder uitgerold en gebruikt worden in de lerarenopleidingen van meerdere Vlaamse hogescholen (VIVES, UCLL, Thomas More, Karel de Grote, Artevelde, Odisee, Howest en PXL). Zij kunnen gratis van de online leeromgeving en/of het e-book gebruikmaken.