Ga naar de hoofdinhoud

Wijze lessen voor het vak Nederlands: literatuuronderwijs

Wijze lessen

Bint, de autoritaire schooldirecteur uit de gelijknamige roman van Bordewijk, heeft een eenvoudig didactisch principe: de meester moet niet dalen, de leerling moet klimmen. Deze valse tegenstelling krijgt nog dagelijks bijval van een stevig koor twitteraars. Vakdidacticus Piet-Hein van de Ven schreef echter jaren geleden al: de meester hoeft niet te dalen, maar moet de leerling helpen klimmen. Daar gaat dit tweede artikel naar aanleiding van Wijze Lessen over: hoe help en leer je leerlingen klimmen, hoe verhoog je de literaire competentie van leerlingen? In het vorige artikel had ik het over de didactiek van de schrijfvaardigheid, vandaag koppel ik het knappe boek van Tim Surma en co aan het literatuuronderwijs. Ik verzamelde een aantal tips, wat inspiratie en voorbeelden. Nog meer dan in het artikel over schrijfonderwijs vaar ik voor een deel op het kompas van anderen. In de bibliografie staat een – in mijn ogen – heel belangrijke publicatie van Theo Witte waaruit ik heel wat inspiratie haalde.

dots

Experten

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek

Begeleider professionele ontwikkeling

Michiel Wils

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek