Ga naar de hoofdinhoud

WIJZE LESSEN VOOR HET VAK NEDERLANDS: schrijfvaardigheid

Wijze lessen

In dit eerste artikel kies ik heel bewust voor schrijfvaardigheid. Leerkrachten zijn terecht ontevreden over de schrijfprestaties van leerlingen. Allerlei onderzoeken bevestigen dit, ook het hoger onderwijs vindt de schrijfprestaties van de startende studenten ondermaats. De ontwikkeling van de schrijfvaardigheid verloopt minder spontaan dan bijvoorbeeld de spreekvaardigheid. Met andere woorden: meer nog dan bij spreken hebben leerlingen baat bij goede lessen in schrijfvaardigheid. De leerkracht doet er dus toe en zeker bij het schrijfonderwijs. Leerkrachten zijn soms te veel bezig met schrijven beoordelen en te weinig met leren schrijven. Schrijfvaardigheid is misschien wel de vaardigheid bij uitstek waarbij ‘wijze’ lessen en leerkrachten het verschil kunnen maken. In de hoofdtekst die volgt verken ik aan de hand van vier bouwstenen en een inzicht wat we kunnen leren uit het boek van Tim Surma voor de didactiek van het schrijfonderwijs. In de kaderteksten staan heel concrete lesideeën en voorbeelden. Via Fons+ vind je nog extra materiaal.

dots