Evaluatie speelt een cruciale rol in de klas. Het geeft je onder andere een beeld van hoe goed leerlingen de leerstof onder de knie hebben. Op basis hiervan neem je belangrijke beslissingen: wie krijgt een woordje extra uitleg, hoe stuur ik mijn les de volgende keer bij, welk cijfer geef ik, enzovoort. In alle gevallen is het van belang dat het evaluatieproces op een kwaliteitsvolle manier gebeurt. Maar wat betekent dit juist? Welke acties doorloopt een kwaliteitsvol evaluatieproces? Hoe stel je bijvoorbeeld een kwaliteitsvolle toets op? Hoe verhouden formatief handelen en summatief evalueren zich ten opzichte van elkaar? Hoe kan je jouw lessen bijsturen om leerlingen tot beter leren te brengen?
Deze vragen en meer beantwoorden we in onze vormingen omtrent effectieve evaluatie. Dit doen we aan de hand van de professionaliseringstool PROEV die werd ontwikkeld in het kader van een onderzoeksproject door UGent en UAntwerpen.
Hierin worden vijf acties onderscheiden:
Mogelijkheden:
Doelgroepen: lager (primair) onderwijs en secundair (voortgezet) onderwijs.
Ook dit schooljaar bieden we op onze campus (Sint-Andries, Antwerpen):
Ons uitgebreid aanbod open lezingen bevat vast een sessie over formatieve evaluatie en feedback.
Deze webinars vinden plaats op woensdagnamiddag van 14u30 tot 15u30.
De lezingen worden opgenomen.
Nadien is de opname voor deelnemers en abonnees gedurende 2 weken beschikbaar om te herbekijken.