Overslaan en naar de inhoud gaan

Bied je leerlingen een webinar over leren studeren!

Is een leraar afwezig en heb je niet meteen een vakgebonden opdracht liggen?

Vanuit Expertisecentrum Onderwijs en Leren bieden we scholen de opname van onze webinar¬†‚ÄėLeren studeren‚Äô¬†aan, specifiek voor¬†leerlingen van het eerste tot zesde jaar secundair/voortgezet onderwijs. Daarbij hoort ook een opdracht die leerlingen tijdens de webinar maken en nadien kunnen verbeteren aan de hand van een correctiemodel. De opdracht is meteen ook de samenvatting van de sessie. Zeker in aanloop naar de examens kan deze webinar leerlingen nog net dat extra steuntje in de rug te geven.

Waarover gaat de webinar

Studeren is hard werken. Maar hoe kan je betere resultaten behalen met dezelfde (of zelfs minder!) inspanning?

Tijdens het zelfstandig studeren ga je al snel kiezen om de leerstof te herlezen, over te schrijven of te markeren. Die populaire studeerstrategie√ęn zorgen er echter niet noodzakelijk voor dat je de leerstof diepgaand zal verwerken en dus lang zal onthouden. Welke studeerstrategie√ęn zijn dan wel effectief? En waarom? In deze sessie krijg je heel wat interessante tips die je onmiddellijk kan toepassen.

De sessie is gebaseerd op de boekjes (Leer studenten) studeren met succes. 

Studeren met succes

Hoe ziet de opdracht eruit?

De leerlingen krijgen de opdracht (Cornell-format) op papier. Hen wordt daarin gevraagd om notities te nemen tijdens het bekijken van de webinar. We bieden twee versies van de opdracht: eentje voor leerlingen die geen ervaring hebben met het nemen van notities tijdens de les, en eentje voor leerlingen die hier wel al in getraind zijn. Als school kunt u dan zelf beslissen welke versie van de opdracht u aanbiedt. Het correctiemodel is voor alle leerlingen gelijk.

De leerlingen bekijken de webinar (duur 1u34 min). Experte Eva Maesen bespreekt hierin met de leerlingen hoe ze kunnen studeren met succes. Tijdens het bekijken van de webinar vullen leerlingen hun notities zo goed mogelijk aan.

Na de sessie wordt de uitgewerkte Cornell-samenvatting (eveneens meegeleverd als pdf en PPT-slide) getoond. De leerlingen zullen op basis van dit correctiemodel hun eigen notities aanvullen, verbeteren … in kleur (leerlingen zullen in de webinar zien waarom gevraagd wordt om een andere kleur te gebruiken).

Hoe bestel ik dit pakket?

Je kan tot het einde van dit schooljaar onbeperkt toegang krijgen tot de opname van deze webinar en de bijbehorende opdrachten en correctiebundel. Kostprijs voor administratieve verwerking bedraagt ‚ā¨85,00. Stuur eenvoudig een mailtje naar¬†excel@thomasmore.be¬†met uw facturatiegegegens (naam, adres, mailadres facturatie en eventueel BTW- en referentienummer) en we bezorgen u het pakket.

Neem contact op om deze vorming aan te vragen.

Slim studeren en hoe je je kind daarbij kan ondersteunen.
 

Leerlingen leren op school voortdurend kennis en vaardigheden bij. Om al die nieuwe leerstof goed te begrijpen en zo lang mogelijk te onthouden, is het belangrijk dat leerlingen op een zo goed mogelijke manier de leerstof instuderen en oefenen. Welke leerstrategie√ęn gebruiken ze daarbij het best en welke beter niet? Deze keuzes kunnen kinderen of jongeren (meestal) niet uit zichzelf maken.

Op woensdag 24 april vindt onze 'SPECIAL Studeren met succes' plaats. Dit zijn twee gratis webinars, één voor leerlingen en één voor ouders. 

In deze online sessies leren we o.a. hoe ons geheugen werkt, wanneer wordt geleerd, wanneer het enkel lijkt alsof geleerd wordt en wat het leren belemmert. We geven tips die helpen bij organiseren van schoolwerk (op korte of langere termijn) en bespreken een aantal effectieve studiemethoden die helpen om zo veel mogelijk rendement te halen uit de studietijd.

Doelgroepen: 

  • Sessie 1: Leerlingen uit het lager¬†(primair) onderwijs en secundair (voortgezet) onderwijs
  • Sessie 2: Ouders

Tijdstip:

  • woensdag 24 april 2024 | 14u30 ‚Äď 15u30 voor¬†leerlingen/studenten
  • woensdag 24 april 2024 | 19u30 ‚Äď 20u30 voor¬†ouders
Schrijf hier in!

Projecten

Experten

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategie√ęn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Tine Hoof

Expertise: leer- en studeerstrategie√ęn

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Eva Maesen

Expertise: leer- en studeerstrategie√ęn

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategie√ęn en lerarenopleiding

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategie√ęn

Begeleider professionele ontwikkeling

Gert Verbrugghen

Expertise: klasmanagement, didactiek, ¬†leer- en studeerstrategie√ęn