
Na een lange periode van blijde verwachting heeft onze arbeid intussen het manuscript āWijze Lessen ā Digitale Didactiekā gebaard. De volgende weken vindt samen met Ten Brink Uitgevers het nodige redactiewerk plaats. Het manuscript wordt ook gelezen door mensen met een achtergrond in het basisonderwijs, secundair/voortgezet onderwijs en experten ICT. We houden jullie op de hoogte van het verloop via onze kanalen, waarbij we enkele teasers prijsgeven die hopelijk jullie interesse voor het boek aanwakkeren.
In het boek āWijze Lessen ā Digitale Didactiekā beschrijven Wouter Buelens, Mitte Schroeven, Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen en Paul A. Kirschner de kansen en aandachtspunten van de inzet van educatieve technologie (EdTech) in de klas. Het boek is complementair aan āWijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiekā en kent een gelijkaardige opbouw. In het eerste deel staan we stil bij een aantal digitale (r)evoluties die (nog niet) hebben plaatsgevonden, van de fonograaf tot de iPadscholen. In deel 2 beschrijven we algemene wetenschappelijke inzichten over de rol van technologie in de klas, gaande van hartverscheurende keuzes tussen scherm of papier, misvattingen over de āmultitaskende digital nativesā, en de risicoās van door EdTech veroorzaakte afleiding. Deze inzichten vormen de basis voor de twaalf bouwstenen in het derde deel, waarin wetenschappelijk onderbouwde didactische principes beschreven worden over hoe EdTech een meerwaarde kan betekenen voor je les en school.