Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek Effectief Blended Hoger Onderwijs voorgesteld op EAPRIL

Bezoek congres EAPRIL in Belfast

Vorige week bezochten collega’s dr. Claudio Vanhees en dr. Milou de Smet het congres van EAPRIL (European Association of Practitioner Research on Improving Learning) in Belfast. Daarbij presenteerden zij hun onderzoek naar Effectief Blended Hoger Onderwijs (EBHO) tijdens een symposium samen met collega-onderzoekers van Zuyd Hogeschool.
Aan een volle zaal gaven zij antwoord op de vraag¬†‚Äėwat werkt er bij het ontwikkelen van effectief blended onderwijs?‚Äô.
Daarbij werden didactische wenken en praktische aanbevelingen geformuleerd op basis van de overkoepelende reviewstudie die binnen het EBHO project werd uitgevoerd.

Benieuwd naar het onderzoek en de aanbevelingen?
Bekijk hier de praktijkgids en overzichtelijke poster.

Dr. Hanneke Theelen¬†van Zuyd Hogeschool uit Nederland gaf hierbij aansluitend vanuit haar onderzoek met¬†dr. Dave van Breukelen¬†een overzicht van didactische en pedagogische ontwerpprincipes voor blended onderwijs. In de presentatie van¬†dr. Marcel van der Klink¬†en¬†dr. Miriam Goes-Dani√ęls¬†werd ten slotte inzicht gegeven in de elementen van blended onderwijs die studenten en docenten willen behouden.

Binnenkort verschijnt een gezamenlijke praktijkgids voor docenten waarin de aanbevelingen en ontwerpprincipes uit beide reviewstudies worden samengebracht en verder uitgediept.
Deze vruchtbare samenwerking met Zuyd Hogeschool wordt ook komend jaar verdergezet, waarbij beide instellingen samen met docenten een ‚Äėideale blend‚Äô ontwikkelen om vervolgens te onderzoeken wat de effecten zijn van blended onderwijs op de leeruitkomsten en psychosociale uitkomsten van studenten aan Thomas More en Zuyd Hogeschool.

Tijdens de EAPRIL is er ook tijdens andere sessies weer veel inspiratie opgedaan over wat werkt in onderwijs en waarom. In een uitstekende en zeer relevante¬†keynote¬†van oud-collega¬†Prof. dr. Dani√ęl Muijs¬†werd zo bijvoorbeeld toegelicht wat het verschil is tussen evidence-based en evidence-informed onderwijs en wat dit betekent voor onderzoekers, leerkrachten en docenten.

Ook werd in de¬†keynote¬†van¬†Prof. Joanne Hughes¬†zicht gegeven op de (nog altijd) sterke scheiding van de samenleving en het onderwijssysteem in Noord Ierland. Zij benadrukte de belangrijke rol van sterk onderwijs dat via ‚Äėshared education‚Äô (gedeeld onderwijs met wederzijds inzicht in goede praktijken) de sociale cohesie kan versterken in een gebied dat na jarenlang conflict in wederopbouw is. Deze aanpak bevordert de samenwerking tussen verschillende scholen als middel om de onderwijskansen voor √°lle kinderen en jongeren te verbeteren.

Een onderwerp dat ons bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren uiteraard nauw aan het hart ligt!

Projecten

Experten

Onderzoeker

Wouter Buelens

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategie√ęn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling

Mitte Schroeven

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Claudio Vanhees

Expertise:  leesdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs