Overslaan en naar de inhoud gaan

Resultaten OBPWO-onderzoek Blended Learning in het Secundair Onderwijs

31 augustus 2022

Samen met Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel, deed het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren van Thomas More in opdracht van de Vlaamse Overheid OBPWO-onderzoek naar hoe Vlaamse secundaire scholen tijdens de schoolsluitingen ten gevolge van de COVID-19-pandemie afstandsonderwijs vormgaven.

Doel van het onderzoek

Doel van het onderzoek bestond uit het in kaart brengen van de praktijken en ervaringen van de deelnemende scholen tijdens de lockdowns om noodafstandsonderwijs te organiseren.

Daarnaast werden op basis van de resultaten aanbevelingen gedaan (bekijk hier het rapport) en concrete handvatten aangereikt (bekijk hier de inspiratiegids) om in de toekomst met blended learning aan de slag te gaan in het secundair onderwijs.

Deze aanbevelingen en handvatten situeren zich zowel op het macro-, meso- als microniveau en kunnen zo een handig instrument vormen voor scholen die een vorm van blended learning in hun onderwijs willen implementeren.

Voor het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More was Wouter Buelens de eerste auteur van de Inspiratiegids, terwijl hoofdonderzoeker Floris Vermissen de eerste auteur van het wetenschappelijk rapport was.

Promotoren: Ruben Vanderlinde (hoofdpromotor), Jo Tondeur, Tim Surma, Bram De Wever, Tijs Rotsaert, Tammy Schellens en Martin Valcke.

Projecten

Experten

Onderzoeker

Wouter Buelens

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategie√ęn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling

Mitte Schroeven

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Claudio Vanhees

Expertise:  leesdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs